Categorieën voor wapens

De Wet wapens en munitie onderscheidt vier categorieën wapens.

Het gaat om de volgende categorieën:

....

Categorie IV. Tot deze categorie behoren de wapens die men thuis mag hebben, maar waarvan het verboden is deze publiekelijk te dragen. Tevens mogen deze wapens niet voorhanden zijn aan personen onder de 18 jaar. Voor luchtwapens geldt ook de regel dat ze geen gelijkenis mogen hebben met een vuurwapen, anders vallen ze onder Categorie 1.
Bijv: degens, zwaarden, sabels, wapenstokken, kruisboog, harpoen, paintballmarkers, luchtwapens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je mag een paintball wapen hebben. Echter moet deze niet voorhande bruikbaar zijn voor minderjarigen. Dit houdt dus in dat je het wapen niet paraat mag hebben liggen.
Tevens als je dit ter veiligheid gebruikt en dus iemand ermee verwond moet je niet raar opkijken als ze je nog vervolgen ook.

Weet je nog de jongen die zijn gehandicapte vader ontzette van een gewapende inbreker? Juist die werd veroordeeld omdat hij een schroevendraaien of iets in zijn handen had en dat dit dus onnodig geweld was. (kan zijn dat dit verhaal iets anders was, maar jezelf redden met wapens wordt door Justitie niet op prijs gesteld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raar maar helaas WAAR! dikke plus
Van mij wel.

Alleen van de politie niet als je het in huis hebt met als bedoeling deze te gebruiken als wapen.

Verboden zijn ze ook niet maar iets gebruiken als wapen tegen indringers is in ons (beschaafde) land verboden.

Je dient de betrapte inbreker / rover / verkrachter foei toe te roepen en mag hem / haar zeker niet aanvallen / met geweld hinderen in de uitoefening van zijn / haar vak. Vasthouden mag op eigen risico. Bij schade aan de inbreker (es) wordt u eventueel opgesloten in de gevangenis en dient u per definitie de schade aan zijn / haar persoon of goed te voldoen (een deuk in zijn auto schoppen of schieten met uw paintballgun kost u dus geld ook al had hij / zij uw flatscreen op de achterbank en wilde u deze terug).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjonge jonge, deze vraag maakt een hoop bij je los...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb het namelijk eens gewaagd een gastje met petje aan te pakken omdat bijna bij me binnen stond.
Het kereltje stond te trillen van angst en toen de politie kwam vonden ze hem zielig. Ik kreeg een hoop gezeik.
De politie is je beste vriend, als je inbreker bent.
Er zijn diverse paintballwapens(modellen). Je mag paintballwapen wel thuis hebben of voor prubliek niet toegankelijke plaatsen. Ze vallen niet onder de WWM. Je kan er genoeg van kopen in speciaal zaken.Ik denk vanaf 20 euro. Als het een verboden wapen was, was dat onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere middelen geven meer veiligheid.
Een poederblusser in iemand gezicht leegblazen bv. (En dat is niet verboden om voorhanden te hebben).
Verder is al duidelijk door anderen aangegeven dat het een cat 4 (luchtdruk) apparaat is. Je mag wel dat paintbal geweer hebben.
Een gewone luchtbuks ook trouwens.

Toegevoegd na 57 seconden:
Let er wel op: Elk wapen dat je thuis gebruikt moet juridisch gezien "passend geweld" zijn. Anders wordt je alsnog veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Achtertuyn;

Als je ooit verklaart dat je een paintballpistool in huis hebt gehaald om je mee te verdedigen overtreed je de wapenwet. Ook als je zo'n ding niet voor dit doel in huis hebt ga je hooguit vrijuit als je het hebt gebruikt om je te verdedigen tegen iemand die minstens zo zwaarbewapend was en jou bedreigde. Een wapen heb je immers nooit voor de veiligheid in huis, want voorkomen van een aanval doet het niet. Het kan hooguit ter verdediging of vergelding worden gebruikt en daar is de wet heel streng in.