Wat mag je doen als iemand je in je gezicht spuugt ?

Mag je dan iemand slaan ? Sta je dan in je recht ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft de vraag enige link met je gebruikersnaam? ;-) Wel een leuke vraag trouwens, toch ben ik nooit zo'n vrijpostig persoon tegengekomen in mijn (nog jonge) leven gelukkig... Maar ik laat mezelf niet spugen en zal direct verhaal halen, misschien ook een tik verkopen ja. Ik ga op zo'n moment zeker niet nadenken wat wel en niet mag...

Het beste antwoord

Spugen in gezicht kan als aanval opgevat worden, en is minimaal een zware belediging, waardoor een proportionele reactie toegestaan is.
Iemand neerhoeken zal dus niet mogen....echter met de vlakke hand in het gezicht een (niet overdreven harde)mep geven lijkt me redelijk proportioneel en levert geen blijvende schade op bij de spuwer.
Ook een tik met vlakke hand is eerder een belediging dan een aanval, zeker op zo'n moment.

De kans dat de ander je aanklaagt is erg klein want hij krijgt dan bij een tegenklacht sowieso ook een boete voor dat spugen. Levert hem dus niets op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (33)

Nee. Dat doe je niet. Als je die persoon dan verwondt, loop je het risico aangeklaagd te worden of in iedergeval de schade te moeten voldoen.

Alleen als je aangevallen wordt, heb je het recht jezelf te verdedigen.

Als je in je gezicht gespuugd wordt heb je het recht je om te draaien en weg te lopen. Of ik dat ook zou doen, of jouw voorgestelde actie zou volgen.. Tsja..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niets terug doen, volgens de geldende regels.

Maar als iemand mij in mijn gezicht spuugt, wordt diegene pas wakker in het midden van volgende week, ik sla hem een geboorteafwijking met terugwerkende kracht.

Nou zijn er niet zo heel veel lieden die mij in het gezicht durven spugen :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, een potentiële spugerT geeft me een fluimpje in de vorm van een minnetje :)) LefgozerT :)))))))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, je hebt me overtuigd, ik ga je wel plussen, stel je voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een overtuigde min. Iemand zo hard slaan dat ie knock out gaat of ' een geboorteafwijking met terugwerkende kracht' krijgt staat in geen verhouding tot het spugen in het gezicht. Smerig toegegeven, maar 2 minuten later heb je nergens meer last van. Volkomen overdreven en zwaar agressieve reactie krijgt van mij een min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mormel, weinig mensen kunnen tegenwoordig nog sarcasme onderscheiden. Deze stijlfiguur is scherp en agressief van aard: er ligt altijd een aanval in besloten op een persoon, toestand of uitlating. Weliswaar kan sarcasme daardoor als een vorm van humor worden gezien, maar tegelijkertijd vormt het een aanval. Vele boutades bedienen zich van sarcasme. Ergo, de soep wordt nooit zo heet gegeten als opgediend, edoch verbrandt menigeen zich op uiterst infantiele manier. Zeker nooit geleerd om eerst te blazen :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mijn een min
ik vind je reactie A-SOCIAAL..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig, ben ik ook eens een keer asociaal :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste deel van je antwoord is juist, en het tweede deel wens ik niet uit te proberen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marion, het is een antwoord, geen reactie. Van mij een plus Oblomov, hoewel ik wel hoop dat je dat stukje over sarcasme nog wel weet als het je ooit echt mocht overkomen, want ik ben inderdaad bang dat van proportionaliteit niet meer te spreken valt in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met reactie bedoel ik de reactie als hij gespuugd zou worden
ik weet ook wel dat het een antwoord was slapen doe ik s'nachts
pff
Niet slaan, wel terugspugen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou maar net een droge bek hebben van de opwinding:)) sta je mooi voor jan met de korte achternaam met je schrapende keel en een druipende kwat op je kop :))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha ja das minder dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thaha zalig
Nou waarschijnlijk mag je de spuger niet slaan.
Alleen zou ik zelf wel de neiging hebben om het te doen.
Terug spugen zal geen optie zijn want de dader zal m al lang en breed gevlogen zijn.
En dan raakt je flubber misschien wel iemand anders.
Maar misschien goed in de kraag vatten en m duidelijk maken dat je van die aktie niet gediend bent zal denk ik toch wel mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terugslaan mag niet, maar zou wel een begrijpelijke reactie zijn. Als je jezelf kunt beheersen: die persoon heel stevig bij de bovenarm pakken (en dat kan flink pijn doen), je angstaanjagendste kop trekken en op zeer onderkoelde toon zeggen dat je er niet van gediend bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou iemand in je gezicht spuwen,het is beter te voorkomen dan te genezen...en het is beter niets terug te doen want dat escaleert alleen maar de zaak
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben vandaag bij de kassa van de Albert Heijn in het gezicht gespuugd. Ik werd eerst verbaal geprovoceerd, toen dat niets opleverde in het gezicht gespuugd. Mijn verzoek aan het personeel om de politie te bellen zodat ik aangifte kon doen deed de dader weglopen/rennen. Soms kun je dingen net voorkomen.
eerst niks doen gewoon weg lopen, en als je denkt hem weer ergens tegen te komen een rauw ei meenemen en hem lekker voor schut zetten door een ei op zijn hoofd te laten pletten
13 jaar geleden
Laat ik het zo zeggen, als je mij in mijn gezicht spuugt hoek ik je neer. En dan beroep ik me op noodweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets! Maar......., je bent natuurlijk volkomen verblind door die fluim. Wanhopig sla je in het rond, zoekend naar 'houvast'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij nog nooit gebeurd maar ik kan me wel een incident herinneren toen ik in een bus zat en een of ander jonge gast me zowat recht in het gezicht spuugde gelukkig zat het raam er tussen maar ik was me toch kwaad
gelukkig was het te willekeurig om lang boos te blijven
maar ik had hem niet in mijn handen moeten krijgen
ik ben bijna nooit kwaad maar dit
ik had hem waarschijnlijk puu uit reflex een dreun gegeven
ware het mogelijk
13 jaar geleden
Als je groter bent, iemand vastpakken en op koele, zakelijke toon zeggen dat hij zijn t-shirt moet uittrekken om het mee schoon te maken. Of dat hij het van je schoen moet oplikken ofzo (als het daar zit).
En de waarschuwing erbij dat ie je dat nooit meer moet flikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je reactie hangt af van wat eigenlijk aan de hand is.
Waarom heeft die gene op jouw gespuugd? Zo maar? Dan draai je om en ga je weg, want het is niet belangrijk.. Misschien is hij psychisch gestoord? dan is elk reactie zinloos.
Misschien is het iemand die zoekt ruzie? Dan kan je kiezen of jij mee wil doen of niet.

Wettelijk mag je niet slaan - maar hoe je gaat reageren moet vanuit een bewust toestand komen en niet vanuit automatisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag niks doen..
je mag jezelf afvragen WAAROM je in je gezicht bent gespuugd!
geweld met geweld bestrijden lost niks op.
loop weg en hou de eer aan je eigen

Toegevoegd na 7 minuten:
er is een spreekwoord over,
wat gij niet wilt wat U geschied
doe dat ook een ander niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag nooit iemand slaan.
Als iemand in je gezicht spuugt zou ik gewoon terug spugen. Belachelijk als iemand dat doet! EN GOOR!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je wel ooit iemand slaan. Als iemand geweld tegen je gebruikt mat je je verdedigen, als jij mij slaat en ik sla terug is daar niets mis mee.
ik kan me voorstellen dat je wilt slaan. Ik zou die reactie ook hebben maar het mag niet. Ik vind spugen in het gezicht het ergste wat je iemand kan aandoen. Dan word ik liever geslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je iemand dan mag slaan weet ik niet, het zal wel niet in Nederland, maar de eerste de beste die het mij zou flikken kan een paar maanden alleen maar vloeibaar voedsel tot zich nemen, dat hij op de tast zal moeten zien te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je staat niet in je recht ,maar iemand in zijn gezicht spugen is zo laag en goor ,ik denk dat bijna iedereen er van op tilt zou slaan.bah.
het is een teken van zwakte van die persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overtreffen die hap!
Als je hem of haar de volgende keer ziet: zoek een hondendrol, trap erin, ga naar diegene toe, trek je schoen uit en smeer het uit over z'n/haar gezicht, hals, kleren, haar maakt niet uit, gewoon insmeren die handel!
Niet van dat benauwde.

Toegevoegd na 2 minuten:
o, en daarna met een lowkick..HARD!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh dat is zo iets vernederends! Heb ik ook een keer meegemaakt. Aangifte gedaan in combinatie met andere aantijgingen en het spugen werd apart opgenomen als daad.
13 jaar geleden
Slaan mag niet, maar ik had vroeger een jochie in de buurt die dus iedereen bespuugde. Op een dag vond hij het nodig mij te bespugen. Ik heb hem toen opgepakt, vervolgens mijn keel en neusvulling opgehoest en dit over zijn gezicht gefluimd. Misschien niet netjes van me, maar ik heb het hem daarna nooit meer zien doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb is het een bedreiging als iemand op je spuugt.
En volgens mij mag je als je bedreigd word mag je jezelf verdedigen...
Dus op het moment dat iemand op je spuugt en je slaat die persoon dan is dat hartstikke terecht. Vind ik dan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een uiterst smerig gedrag ,een gebrek aan woorden van diegene ,maar wat toch veelzeggend is ! Dit is totaal A sociaal gedrag waar geen excuse voor bestaat ! zo iemand daar ben je klaar mee . Nooit slaan , want dan doe je het zelfde met je handen , al heb je de neiging .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt het beste eerst de situatie bekijken of de persoon niet tot een groep behoort. Indien u denkt deze persoon te kunnen overmeesteren dan kunt u met het legaal verkregen DNA-materiaal aangifte doen. De andere wang toekeren lijkt mij niet fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem vastpakken, op de grond duwen en in een houdgreep houden. Dan iets doorgaan dan hij net pijn heeft, niet veel maar wel pijn. En dan hem zo lang mogelijk die pijn laten voelen... (bijvoorbeeld zijn arm net overstrekken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is niet respectvol. Netjes aflikken en doorslikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe niets, wees de verstandige, ook al is dat moelik je in te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slachtoffer mag NIETS doen in Nederland.
Bespugen of wat dan ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn stiefschoonmoeder heeft teruggespuugd:) Prachtig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon terugspugen dan valt ie je misschien aan met en kan je hem aanklagen of jezelf verdedigen en hem knock out slaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef hem een flinke kopsloot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je keert hem de andere wang toe. Als hij weer spuugt geef je hem een knietje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slaan niet.
sta je niet in je recht.
waarom spuwde deze persoon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets, alhoewel het in iemands gezicht spugen wel kan worden opgevat als feitelijke belediging. Je zou er dus aangifte van kunnen doen.