Hoe om te gaan met wispelturige mensen?

Er zijn bepaalde mensen in mijn omgeving die de ene keer heel aardig tegen me doen en de andere keer, zonder aanleiding, ongeinteresseerd/onaardig zijn en me achter m'n rug om zwart maken.

Waar kan dit aan liggen en hoe ga ik daar het beste mee om?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Die mensen zijn vaak niet wispelturig maar gericht bezig. Iemand uitlokken door aardig te zijn en achter de rug om van die persoon, kwaadaardigheden rond te bazuinen.
Vaak zijn het aangehorigen van een groep die graag roddelt.
Waarom die mensen er zijn? Geen idee, maar ze zijn er
nu eenmaal en vaak meer dan je denkt. Het zit in het karakter of hun instelling. Niet iedereen is integer en eerlijk. Zou dit het geval zijn dan zou het leven een stuk prettiger zijn voor veel mensen.

Het best ga je daarmee om door ze te negeren. Wanneer zij je vriendelijk gedag zeggen, gewoon vriendelijk teruggroeten. Kijken ze nors, gewoon vriendellijk groeten en niet verwachten dat ze teruggroeten. denk maar ; "die heeft haar/zijn dag zeker niet". Doorlopen en niet bij stilstaan 'waarom, geen groet terug?"
De volgende keer 'hebben ze hun dag wel'.
Je bent echter door vorige ervaringen gewaarschuwd, dus ga niet in op vragen waarvan je weet dat het rondgebazuind wordt. Laat niet meer het achterste van je tong zien. Een gewoon gesprekje over alledaagse dingetjes, moet kunnen en kan je ook rustig aangaan. Zou je nl. de indruk wekken niets meer met ze te maken willen hebben, dan wordt gezegd dat je arrogant bent, je te goed voelt voor hen of zoiets. Jij wilt dan geen contacten leggen en bent maar een vreemde.
Zorg dus dat ze niets nadeligs over je KUNNEN zeggen en laat ze in hun eigen sop gaarkoken.
Bedenk wel dat er een heus gezegde/ spreekwoord is;
" Wat je ook doet, gekletst wordt er toch"!
Dit is niet zomaar ontstaan.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dit zegt over het algemeen meer over die personen, dan over jou. Het beste is om er in te berusten, en je er verder niet fruk om te maken. Zolang jij er zelf geen reden toe geeft dat deze personen zo reageren, gewoon zo laten.
De meest voorkomende reden dat deze mensen dit doen of zich zo opstellen is jalouzie, en dat is een ongezonde en nare eigenschap van sommige mensen.

Toegevoegd na 36 seconden:
fruk = druk maar dat d8 je al natuurlijk. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon laten gaan verder, sommige mensen zijn nu eenmaal zo,maak ze ook bijna dagelijks mee, gewoon groeten en dan merk je vanzelf wel weer wanneer ze in de stemming zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Doe wat gedaan moet worden en wees je eigen licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep
In hun gezicht zeggen dat ze eens normaal moeten doen.
Ik ken het soort ook. En ze gaan er vanuit dat jij hun buien maar moet trekken.
Gewoon met de botte bijl erin en ze alles recht voor de raap eens heel duidelijk maken.
En zeggen dat je ze elke keer weer zult aanspreken.
Ik kan er helemaal niet tegen. Kun je bij mij 1 keer doen en dan maak je wat mee.
Wat een %%$$#$$% !!!
Oh, en waar het aan ligt? Boeien ! Ze kunnen het zich blijkbaar veroorloven omdat iedereen het maar uitzit. Het is puur onfatsoen. Ze hebben het gewoon niet te doen. Een reden hiervoor doet er niet toe. Er bestaat geen excuus voor onfatsoenlijk gedrag. Les 1 van elke mama eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negeren, is het beste. Om met zulke mensen om te gaan is niet eenvoudig, omdat je ze steeds tegen komt op werk/school etc.

Het kan liggen aan gebrek aan tact, om met mensen om te gaan heb je inzicht en tact nodig, misschien ontbreekt dit bij dat soort mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Contacten kort houden als ik dat merk van mensen zeg ik er nooit wat over ben vaak gewoon kort en zakelijk en zorg dat ik niet te vaak met hen in gesprek hoef te komen:

Geen manieren zoeken om toch te zorgen dat ze je aardig vinden, want dat voelt als een soort macht over jou:

Gewoon lekker je eigen ding doen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compleet links laten liggen! Geloof me, zulke mensen kun je niet gebruiken in je leven, ze kosten je veel te veel energie.. Je hebt je vrienden voor het kiezen dus zorg dat je kiest voor de mensen waar je je prettig bij voelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er echt mee zit zou je deze mensen feedback kunnen geven. Blijf dan heel dicht bij jezelf. Dit kun je doen door te vertellen welk gedrag je denkt te zien en wat dat gedrag met je doet. Dus bijvoorbeeld: 'het valt me op dat je de ene keer heel aardig tegen me doet en de andere keer niet, hier wordt ik onzeker/onrustig van of 'hier heb ik last van'. Mensen kunnen dan natuurlijk op allerlei manieren gaan reageren maar je maakt ze wel bewust van wat hun gedrag met jou doet. Het kan zelfs zo zijn dat blijkt dat ze zich er helemaal niet bewust van zijn. En....als ze er dan geen rekening mee willen houden of ze gaan er mee door dan zeg ik 'dumpen', 'negeren' of 'loslaten'. Hoop dat je er wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden zijn eigenlijk redelijk gemakkelijk.

Mensen met een wispelturige aard hebben zelf vaak iets meegemaakt, of hebben iets, waardoor zij hun emoties niet kunnen beheersen. Erop inspelen is het beste wat je kunt doen.

Vaak is een simpele JA, klopje op de schouder, de persoon op een moment alles vertellen en gewoon, doorgaan met wat je doet of gewoon compleet negeren het beste. T hangt allemaal van de emoties af, het belangrijkst is gewoonweg: Accepteer het, doe rustig, ga niet in paniek raken en sleep jezelf erdoorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die dat doen zijn ook niet wispelturig, dat zijn gewoon schijnheilige huichelaars..Vergeef me de woordkeus, maar dat vind ik echt!
Die mensen hebben vaak zelf al niet zo'n hele goeie reputatie, en de enige manier om dat nog een beetje te vergeten is om andere mensen zwart te praten of om te doen alsof ze ineens niet meer bestaan...

Ikzelf heb eens gehad op een werkplek voor een uitzendbureau daar was iemand nogal vervelend aan het doen steeds over de rug van iemand anders, beetje flauwe grappen maken enzo... Op een gegeven moment was ik aan de beurt en heb haar daar op een hele duidelijke manier wat van gezegd. Dat vond ze niet leuk en toen begon het zwart praten van mij, en sommige collega's gingen met haar mee, andere deden niets, maar na 6 maanden was het werk klaar en ik moest eruit. Kom ik 3 maanden later in de winkel haar tegen, ik deed alsof ik haar niet zag en liep door, maar na de kassa zag ze mij ook en riep ze mij... Anne! Anne?! Hoe is het dan met jou? Ik heb haar even herinnerd aan het feit dat ze ervoor had gezorgd dat er collega's waren toen die ze perse moest winnen voor haar gevoel, dat ze er alles aan gedaan heeft om mij het daar zo beroerd mogelijk te maken, en nu 3 maanden later, is zij alleen, ineens vragen hoe het met mij is?? Ik heb haar verteld dat ik haar helemaal niks ging vertellen alleen dat ik klaar was met haar en dat ze me nooit meer aan hoeft te spreken omdat ik boven dat soort mensen sta. Het toppunt van huichelarij...Ik maak daar korte metten mee, je hoeft me echt niet aardig te vinden, maar ik laat ook zeker geen spelletjes met me spelen....

Dus, probeer er maar boven te staan, en blijf lekker jezelf!! Zo zien de mensen je het liefst en waarschijnlijk jij jezelf ook..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord van Sherpa lijkt me verreweg het beste antwoord.

Het valt me wel op dat veel mensen van wispelturigheid hele rampen maken: huichelaars enzo. Daar doe je mensen geen recht mee. Wispelturigheid is misschien te veel van flexibel zijn of je snel kunnen inleven. Of een manier om je te onttrekken aan controle.

Als je last van dat gedrag hebt, ben je misschien zelf wel te rechtlijnig of erg consequent.

Het mooiste is om contact te maken en die ander beter te leren kennen. Dan valt het denk ik altijd enorm mee. Maar natuurlijk kan dat niet altijd met iedereen - dan het antwoord van Sherpa.