Wat heeft onze generatie bijgedragen aan de wereldgeschiedenis?

En dan heb ik het over ongeveer alle mensen die nu leven. Dus laten we zeggen in een tijdbestek van een jaar of 100...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (6)

9/11 ,watersnoodramp, 2e wereldoorlog, 2x kredietcrisis, ontwikkeling van auto trein cd pc,
De eerste elektrische trein
Elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet
Het verdrag van Versailles
Het einde van de Eerste Wereldoorlog
90 jaar geleden
IJsland wordt onafhankelijk van Denemarken
91 jaar geleden - In 1918 wordt IJsland onafhankelijk van Denemarken.
Mata Hari
Margaretha Geertruida Zell, de bekenste spionne van Friesland
92 jaar geleden -
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op wereldvlak zijn we iets dichter geëvolueerd naar een betere globale wereld, zij het traag en met oorlogen en met crisissen. Niemand kan ontkennen dat de algemene levensstandaard aanmerkelijk verhoogd is. Het grote probleem wordt de noord-zuid as , het contrast tussen het rijke westen en het arme chaotische afrika.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de eerste stap op de maan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Europa is er nogal wat gebeurt sinds de tweede wereldoorlog: Oost en West, de oprichting van de Benelux en daarna de Europese Unie, het uiteenvallen van Joegoslavie en Sovjet Unie. Democratisering van landen als Portugal, Spanje en Griekenland, en wellicht uiteindelijk nog Turkije bij de EU. De oprichting van Israel, voor zover dit met Europa te maken heeft. Het verliezen dan wel onafhankelijk worden van bijna alle overzeese gebieden.

Poeh, tijd voor een koffie :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooie vraag. Ik denk dat we 'onze' bijdrage (en die van ouders, grootouders en overgrootouders) pas kunnen zien als de grote lijnen en effecten van de huidige ontwikkelingen duidelijk worden. De twintigste eeuw was een eeuw vol tegenstrijdigheden: enerzijds technologische vooruitgang waarbij de mens en de rest van de wereld baat zou kunnen hebben, anderzijds veel en grootschalige gewapende conflicten die miljoenen levens heeft gekost.

Één van de opvallendste ontwikkelingen is wat mij betreft globalisering. En dat is niet altijd een slecht iets. De markt internationaliseerde en daar hebben we (mede) de huidige crisis aan te danken. Tegelijk weet misschien niet iedereen waar Afghanistan precies ligt, maar met weet inmiddels wel wat daar speelt. De kennis over elkaar, wereldwijd, neemt enorm toe.
Kennis over elkaar ligt aan de basis van begrip voor elkaar. En dat zou uiteindelijk wel eens kunnen leiden tot een relatief duurzame en grootschalige rust en vrede. Hier en daar lokaal een opvlammend conflict, maar globaal een toenemende stabiliteit.
Een ontwikkeling die statistieken die het aantal en de intensiteit van gewapende conflicten sinds de tweede wereldoorlog, ook lijken te illustreren. Na een initiële opleving, neemt het aantal gewapende conflicten de laatste decennia drastisch af. Gelukkig.

Dus laat de bijdrage zijn, in één woord: bewustwording.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2 wereldoorlogen

Grootste verandering in de wereldgeschiedenis van het klimaat en milieu

Megaontwikkeling op technologisch gebied met als uitschieter de computertechnologie in de breedste zin des woords