hoeveel tussenvormen zitten er tussen vriendschap en intieme liefde?

Het is misschien een vreemde vraag maar ik denk dat het ook komt omdat ik na een (slecht) huwelijk zoveel mensen ben tegengekomen met wie het onmiddelijk klikte; soms voelde je dan meer voor elkaar maar op een bepaalde leeftijd ben je niet meer zo vlug intiem. Het is met de vervelende ervaringen uit het verleden eerder een kwestie van elkaar aftasten en het zit er gewoon niet meer meteen in en soms helemaal niet. Nu is het naar een algemeen idee zo dat je of bevriend bent of verliefd bent met verkering. Toch moeten er nog veel tussenvormen zijn waarom durven mensen er maar zo moeilijk over te praten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat er tussen vriendschap nog inderdaad een fase van aftasten is. en dan krijg je nog de fase van prille verliefdheid (ontdekken dat je misschien meer voor iemand voelt dan alleen vriendschap). Dan komt nog een beetje het flirten of om elkaar heen draaien. Dat kan uitlopen tot iets met elkaar krijgen (= ontdekken of jullie bij elkaar passen). Als blijkt dat jullie door al deze fases gelukkiger zijn met (als zonder) elkaar dan kun je kiezen voor een relatie en uiteindelijk is de bedoeling dat de intieme liefde die daaruit ontstaat leidt tot een eventueel huwelijk ;)

waarom men hier niet zo makkelijk over praat snap ik ook niet. maar het is iets wat men kennelijk graag alleen voor zichzelf houdt. het jammere is dat je er dan niet achterkomt dat er veel meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten als jij.

ik stem voor: wel praten over dit soort dingen (incl. seksualiteit en de problemen die daar uit voortkomen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oneindig veel. Dit is zoiets als vragen hoeveel tinten er zijn tussen wit en zwart.

Uiteindelijk komt het erop neer dat de grens tussen vriendschap en intieme liefde zo scherp is als de betrokken mensen die grens zélf trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel vormen van relatie mogelijk, en ook intimiteit kan er op meerdere fronten zijn.
Zo kun je een zakelijke / praktische relatie met iemand hebben: samen werken, op vakantie, boodschappen doen, feestdagen doorkomen, naar congressen, beurzen e.d.
Je kunt ook een intellectuele relatie hebben. Discussies, gesprekken, boekbesprekingen. (samen lezingen bezoeken, naar gespreksgroepen enz.
Een sportieve relatie: samen sporten, naar voetbal kijken enz.
Een sexuele relatie : fysiek contact en misschien naar erotische avonden, of een kunstzinnige : samen naar musea, zelf boetseren, schilderen, toneelspelen, musiceren enz.
En vast nog veel meer vormen. Vaak groeit er gaandeweg ook iets anders in zo'n relatie. Intimiteit bijvoorbeeld.
Veel mensen verwarren intimiteit met fysiek genot, terwijl dat eigenlijk verschillende dingen zijn. Intimiteit heeft meer met sympathie en elkaar (ook als het moeilijke dingen betreft) aanvoelen te maken. Elkaar in vertrouwen nemen en dichtbij elkaar zijn bij lief en leed. Het zich veilig voelen bij de ander en dingen delen. Zoiets.
Zoiets groeit. Het is er (meestal) niet meteen.
Dat maakt misschien ook dat mensen het lastig vinden erover te praten. Bang dat de ander iets verwacht dat er (nog) niet is.
Dit kan afschrikken of zelfs weerstand oproepen.