Wat is de reden voor het hoge aantal neus operaties in Iran?

Iran is een islamitische staat waarin het uiterlijk van vrouwen vanuit religieus oogpunt verhult wordt. Toch staat dit land op nummer een qua aantallen neusoperaties. Hoe kan dit?

Toegevoegd na 1 dag:
[http://www.goeievraag.nl/vraag/land-wereld-meeste-neus-operaties.100896]

http://www.unhcr.org/refworld/country,,IRBC,,IRN,,47d65459c,0.html
Women in Iran are required by Iranian penal law to maintain "Islamic dress in public" (US 14 Sept. 2007; Denmark Apr. 2005, 12) and therefore must cover their hair and neck completely and wear clothing that does not reveal the shape of the body (ibid.; Reuters 18 Apr. 2006). Men cannot wear shorts and women cannot reveal their hair or ankles (RFE/RL 19 Apr. 2006). Sources describe violations of the dress code to include wearing colourful scarves or tight coats, men sporting "Western" hairstyles (RFE/RL 2 May 2007), women wearing loose-fitting scarves or shortened trousers which expose skin (The Guardian 20 Apr. 2006; BBC 21 Apr. 2006) and women wearing makeup (US 6 Mar. 2007, Sec. 1.c). Detentions and other punishment on the basis of "un-Islamic appearance" have extended to "young men playing loud music in their cars" (RFE/RL 2 May 2007) and persons who walk pet dogs in public (The Guardian 20 Apr. 2006; RFE/RL 14 Sept. 2007; BBC 21 Apr. 2006).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De vrouwen verhullen het lichaam maar niet het gezicht. Het gezicht is dus waar deze vrouwen zich op beoordeeld voelen. Omdat de neus een prominent deel is van het aangezicht mag je verwachten dat ze daar het meeste aan laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een deel van de neus is wel te zien boven de mondsluier. Juist de bobbel die vrouwen van Iraanse afkomst vaak hebben wordt dan met een neusoperatie weggewerkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vrouwen hebben vrije keus wat ze dragen en hoe ze eruit zien ónder hun niqab. De rijkere dames hebben vaak haute couture aan, waarvoor ze zelfs naar Parijs, Londen, Milaan e.d. reizen om die te kopen. Als hun echtgenoot ermee accoord gaat mogen ze hun neus laten opereren. De Iraanse vrouwen hebben van nature een vrij grote groffe neus. Daar laten ze heel graag wat aan veranderen. Als een vrouw een neuscorrectie heeft gehad, dan komt ze daar trots voor uit. De operatie is zeer prijzig in Iran; de pleister wordt dan ook gezien als een statussymbool. Iraanse vrouwen laten de pleister soms wel 2 jaar zitten. Er zijn zelfs vrouwen die een pleister dragen zonder dat ze een neuscorrectie hebben ondergaan.
Amadea
13 jaar geleden
Het is denk ik een misvatting dat uiterlijk verhult wordt in Iran. Men heeft natuurlijk te maken met de strenge wetten als gevolg van de Islamitische karakter van het land. Maar in de steden is er toch een flinke hoeveelheid mensen die behoorlijk Westers is en waar uiterlijk weldegelijk een rol speelt. Het land is bepaalde punten zeer progressief, men doet bijvoorbeeld ook aan stamcel onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk ook dat het om de bobbel op de neus gaat
het is echt lelijk
ik ben benieuwd hoe dat haar van iemand eruit ziet die zijn levenlang een sjaal op heeft gehad(dus dat haar bedekt had)