Laat de NOS te veel een links en politiek correct geluid horen?

In Amerika, waar geen staatsomroep is, hebben nieuwszenders een duidelijke republikeinse (Fox) en democratische (CNN) signatuur.

1. Waarom wordt er in Nederland dan gedacht dat 1 zender 2 politieke stromingen kan vertegenwoordigen?

2. Waarom is er ook zoveel weerstand tegen de gedachte dat de NOS met name het linkse en politiek correcte geluid laat horen? Of is het gewoon niet waar dat de NOS te veel een links en politiek correct geluid laat horen?

TOEVOEGING:
Politiek correct= Uitspraken doen die conform de mening van de heersende elite en/of groep zijn.

Dit hoeft niet perse met de politiek te maken te hebben.
Als het niet goed gaat met een bedrijf dan is het politiek correct om daar de economie de schuld te geven. Niet politiek correct is om daar het management en/of de falende strategie de schuld van te geven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hoofdvraag is wat ongenuanceerd: 'Links en politiek correct' Ik zie mij zelf 'nog' als een redelijk linkse denker, maar wil niet automatisch pretenderen dat links 'politiek correct' is.. Ik zie zelf voornamelijk objectieve verslaggeving bij de NOS, maar het is goed mogelijk dat door een eigen 'gekleurde' bril 'objectief' dichter bij het eigen ligt en daarom automatisch niet verkeerd wordt gezien. Als ik diezelfde benadering voor mezelf, ook op jou toepas, zou ik van mening zijn dat het 'Wilderspennetje' dichter bij je staat dan je doet denken. Een zender is overigens geen politieke partij en hoeft hier ook geen gehoor aan te geven. Zie de publieke zender als een soort 'overheidsomroep', als de regering rechtser is, zijn de uitzendingen dit wellicht ook iets meer en visa versa. De door jou genoemde buitenlandse zenders zijn commerciele zenders en daarom hebben die een keuze om zich in een bepaalde hoek te scharen. Een publieke zender heeft dat minder. Je kunt er een onderzoek naar laten doen, maar op GV hier 'subjectief critische' vragen over te stellen lijkt me niet helemaal correct.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100