Waarom vindt benoeming voor de Hoge Raad der Nederlanden plaats door middel van coöptatie ( dus op voordracht van bestaande leden)?

Lopen we hier niet een enorm risico dat ons hoogste rechtscollege een soort vriendenclubje wordt? Op dit moment zie ik bijvoorbeeld dat er twee mensen werken met de achternaam: De Savornin Lohman, die mensen zullen dan weer familie zijn van een eerdere president van dit college die ook zo heette.

Zou de overheid er goed aan doen de manier van benoeming te hervormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het punt is, dat de tweede kamer wel degelijk een rol zou kunnen spelen bij deze benoemingen. Ze hebben weliswaar geen inspraak in de samenstelling van de lijst van de kandidaten, maar mogen er wel op schieten. Het is hoogst verwonderlijk dat ze van dat recht geen gebruik maken. Dat deden ze ooit wel, maar daarvoor moeten we meer dan honderd jaar terug gaan in de geschiedenis. Op dit moment wordt er niet eens gekeken naar de kandidatenlijst, waardoor de voordracht feitelijk al de benoeming is. Ik denk een politieke partij dit weer eens op de agenda moet zetten.
Temeer omdat dit benoemingen zijn voor het leven. Je komt nooit meer van ze af.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, cooptatie is nog steeds zeer veel voorkomend. Het kan een klein voordeel hebben: men zoekt naar mensen met de juiste achtergrond en inhoud, maar het is echt vaak een kwestie van vrienden posities doorschuiven en het bevordert het hebben van dubbele petten.

Maar ook besturen van vrijwilligersorganisaties worden veel door cooptatie aangevuld, dat is nog enigszins voorstelbaar.
Organisaties waar Ondernemingsraden actief zijn, kennen sollicitatieprocedures voor besturen, en dat zou m.i. voor de Hoge Raad ook het geval moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ja voor een vrijwiligersclubje vind ik het ook niet zo erg. Bij een raad van commissarissen (waar het ook gebeurd) vind ik het al een stuk erger. Bij de Hoge Raad is het wel heel slecht (naar mijn mening)>