In ieder geval al sinds de vijfde eeuw voor Christus: in het oude Griekenland verdedigde je toen jezelf bij een rechtzaak, maar omdat de meeste mensen dat zelf niet konden, huurden ze een logograaf in om hun verdediging te schrijven.

De beklaagde sprak dus zelf de verdediging uit, maar die werd opgesteld door een ingehuurde professional.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sinds ze genoeg geld daarvoor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat speelt al uit de tijd van de Romeinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft het recht op een advocaat om zich te verdedigen, of je die zelf inhuurt of toegewezen krijgt is afhankelijk van jou financiele positie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is eigenlijk al door Johanpok beantwoord in een andere vraag die jij onlangs gesteld hebt:
http://www.goeievraag.nl/vraag/advocaat-ontstaan.86857

Zijn antwoord, dat jij als beste verkozen hebt luidde:

"Het beroep advocaat gaat heel ver terug de geschiedenis in. Al in de griekse oudheid zijn er redenaars te vinden die mensen bijstaan in een juridisch geschil. In de Romeinse tijd krijgt de advocaat een herkenbaarder gezicht. In het Romeinse recht was de rechter (de preator) meer een politiek ambt. De preator besliste, maar was niet (noodzakelijkerwijs) jurist. Een gedaagde kon zich daarom laten bijstaan door iemand die zich had gespecialiseerd in het recht. Een advocaat kan je dus al meer dan 2000 jaar inhuren."

Meer dan 2000 jaar dus.