Wanneer is er objectief sprake van geluidsoverlast?

Ik woon in een rijtjeshuis (huurwoning) in een wijk die voor wonen bedoeld is. Dat wil zeggen er is geen industrie of iets dergelijks dichtbij.

Mijn buren (twee huizen verderop) hebben kennelijk een hobby die met landbouwtractoren samenhangt, want ze hebben er meestal twee staan in het daarvoor veel te kleine tuintje. De tractoren worden geregeld gestart en draaien dan periodes van minuten tot uren stationair.

De buren zelf zijn van mening dat ze overdag gewoon lawaai mogen maken, dat hebben ze me ook verteld.
_________________________________________________
Wanneer is het objectief vast te stellen dat er sprake is van overlast?
_________________________________________________

Aanvullende vraag, in de APV van mijn woonplaats staat:

Artikel 4.1.5 Overige geluidhinder
1. Het is verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te
verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving
geluidhinder wordt veroorzaakt.
2. Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.
3. Het verbod geldt niet, voor zover artikel 2.4.16, de op de Wet milieubeheer
gebaseerde voorschriften, de Wet geluidhinder, de Wegenverkeerswet 1994, de
Zondagswet, het Wetboek van Strafrecht, de Luchtvaartwet, het Reglement verkeerstekens
en verkeersregels 1994 of het Vuurwerkbesluit Wet milieugevaarlijke stoffen van toepassing
zijn.

Geluidsapparaten wordt verder niet gedefinieerd. Zouden de tractoren daaronder kunnen vallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Het gaat niet alleen om geluidsapparaten, maar om "toestellen of geluidsapparaten".

Verder heb je niet alleen de geluidsoverlast, maar ook de stankoverlast, die zelfs ongezond is (dieseldampen, fijnstof).

Wat wel of niet redelijk is, kun je het beste vragen aan de wijkagent. Gewoon informatief, zonder meteen een klacht in te dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Ook toestellen worden niet aan een nadere definitie onderworpen in de rest van de APV. Misschien dat ik je advies ter harte neem over de wijkagent. Mijn ervaring met de sterke arm (als je ze nodig hebt) is niet onverdeeld positief. Er zijn situaties hier in de buurt waarbij ik het zelfs niet in mijn hoofd hoef te halen om met de politie te gaan praten, want dat komt me gegarandeerd op represailles te staan. Er ligt al wel een mondelinge klacht bij de verhuurder, ik zit erover te denken om die volgende week formeel (en op schrift) nogmaals in te dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je altijd thuis? Wellicht kun je afspraken maken, met de wijkagent erbij. Bijvoorbeeld dat de buur overdag, als jij op je werk bent, mag doen wat hij wil. Van 18:00 tot 08:00 zijn de motoren uit. In het weekeinde mag hij alleen op zaterdag van 14:00 tot 15:00 (ik roep maar wat) de motoren laten draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben helaas door langdurige ziekte al enige tijd thuis en daardoor niet veel weg. Misschien zijn er inderdaad wel afspraken te maken, ik ga me op die mogelijkheid ook zeker eens verder beraden, naast wat me zo zelf verder te binnen wil schieten en wat anderen hier eventueel nog te melden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee op zich Blij, maar ik woon in een buurt waar ik wel een beetje moet oppassen, zelfs met wie ik spreek kan van invloed zijn op het zeer asociale gedrag van sommigen hier. Ik zal in ieder geval eens bedenken welke buren ik hier wel en welke ik hier beslist niet bij moet betrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, is het "zo'n soort buurt". Stel dat je die tractoren uit krijgt. Of weg uit de tuin, omdat de politie het met je eens is dat een tuin niet bedoeld is om landbouwvoertuigen te stallen. Even tussendoor - dat is trouwens nog maar de vraag. Informeer eens bij een rechtswinkel. Hier in Hilversum is het verboden je tuin in te richten als parkeerplaats. Een paar fietsen mogen nog wel, maar je auto in je eigen tuin parkeren is verboden. Let wel, alleen parkeren is al verboden, ook al zet je de motor meteen uit bij het aankomen, en rijd je meteen weg na het starten van de motor. Ik weet niet of die regel alleen hier geldt, of landelijk is. Hoe dan ook, je mag je tuin hier niet als parkeerplaats inrichten. Maar jouw buurman zou kunnen aanvoeren dat de traktoren een decoratief doel dienen, en dat ze dus niet "geparkeerd" staan in de zin van de wet. Goed, terug naar de hoofddraad van dit verhaal. Stel dat je, om welke reden dan ook, die tractoren uit de tuin kunt krijgen. Wat is dan het gevolg? In ieder geval een boze buurman. Buurman is wellicht geen lieverdje. Buurman heeft vriendjes, die ook geen lieverdjes zijn. Ten tweede, en hier moet ik gokken omdat ik de situatie bij jou niet ken, is het mogelijk dat buurman de traktoren wel in de straat mag parkeren, mits hij het doorgaande verkeer niet hindert. Wat doet boze buurman dan? Ik heb zo'n vermoeden dat die tractoren dan precies bij jou voor de deur komen te staan. Is natuurlijk puur toeval, dat begrijp je wel. En ja, ook dan worden de motoren regelmatig aangezet. Iets vaker dan nu, heb ik het idee. En ook midden in de nacht, dat zou zomaar een keer kunnen gebeuren, toch? Voor jou geldt: het bestaande probleem wordt erger, en je hebt er een probleem bij. Ik zie maar één realistische manier om dat te voorkomen. Verhuis. Nu. Meteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, ja het is zo'n buurt. Provinciaal klein stadje, en met klein bedoel ik klein (15.000 inwoners in de gehele gemeente) en toch zo'n 'prachtwijk' of hoe ze dat tegenwoordig ook noemen. Het concentreert zich ook nog eens op mijn straat, vanwege lage huurprijzen en zo. Je hebt ongetwijfeld gelijk met je reactie, verhuizen staat ook zeker gepland, maar ik kan niet op stel en sprong vertrekken, het voert te ver om dat allemaal uit te leggen, maar 3 tot 6 maanden heb ik zeker nog wel nodig om te vertrekken. We komen uit op het dilemma dat ik ook voorschotelde bij het antwoord op de vraag over Peter. Toen zei ik dat ik het in dat geval erbij zou hebben gelaten als ik hem was, dat zei ik voornamelijk omdat het feit waar het over ging niet voortduurde. Deze overlast duurt wel voort zoals het zich laat aanzien, dat zie ik voor mij persoonlijk als argument om er zonodig wel tegenin te gaan. Dat dit gevolgen kan hebben daar ben ik me van bewust. Ik ben vredelievend ingesteld en ik denk niet dat ik ooit bij een fysieke confrontatie betrokken ben geweest, maar de grens is hier voor mij bereikt en overschreden. Ik zal zeker het initiatief niet nemen, maar misschien dat de buren dat beter ook maar niet kunnen doen, tenzij ze een theoretische discussie over noodweer in de praktijk willen zien komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder. Een aantal punten die mij nu te binnen schieten. Informeer allereerst heel goed wat je rechten zijn. Sommige dingen mogen nu eenmaal. Stel dat je buren een hond hebben die continu luid blaft, en die hond van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de tuin zetten. Daar heb jij last van. Maar het gaat om geluid van huisdieren, en dat is in een woonomgeving te verwachten. Je hebt dan geen enkele mogelijkheid om er iets aan te doen, je kunt slechts hopen op vriendelijke medewerking van de hondenbezitter. Hoe dat met die trekkers zit weet ik niet, maar je moet in ieder geval heel goed informeren. Verder moet je oppassen wat je doet en zegt. In deze vraag heb je gelukkig je buren nooit ergens van beschuldigd, nooit zwart gemaakt, alleen maar feitelijk beschreven wat er aan de hand is. Want stel dat je had geschreven "die hufters lachen me uit". Dan zou dat laster zijn. Dan: houd een dossier bij. Van alle contacten met je buren, met de rest van de buurt, met de wijkagent, met de gemeente, enzovoort. En van de tijdstippen waarop ze de tractoren aanzetten (en uitzetten), en welke tractor er dan wordt aangezet, en of je wel of niet stankoverlast hebt. Zorg dat je een kopie van je dossier hebt op een veilige plek, niet in je huis. Een papieren kopie bij een vriend, of als je elektronisch werkt: mail je dossier naar een vriend. Zorg bij je dossier voor getuigen. Niet elke keer motor aan behoeft een getuige, maar schrijf per geval op of je een getuige hebt. Je moet ook over drie maanden nog de waarneming van getuige X aan precieze gebeurtenissen kunnen koppelen. Verder: hoeveel schade ontstaat er wanneer er bij jou een steen door de ruit wordt gegooid? Het kan geen kwaad heel kostbare voorwerpen uit de vuurlinie te halen. Weet je wat je moet doen wanneer er brand uitbreekt? Ga op je bed liggen, doe een blinddoek voor en probeer een weg naar buiten te vinden. Oh ja, een rookmelder kost slechts een paar euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, Ik begin ook heus wel rustig aan hoor. De dingen die je verder noemt zal ik zeker in gedachten houden. Ik ga z.s.m. wel in gesprek met mijn verhuurder om te zien wat men er daar nu precies over denkt. Mochten de zaken echt escaleren dan ben ik wel voorbereid. Zelf ga ik in ieder geval niets doen dat niet door de beugel kan, maar ik ben wel voorbereid op eventuele reacties van die andere kant.

Andere antwoorden (3)

Er zijn dus wel objectieve normen hoeveel geluid om welke tijd aan je gevel waarneembaar mag zijn.
Zie onderstaande link.
Geijkte decibelmeters zijn stervensduur, maar als jezelf al wilt kijken of er in die zin overlast is, kun je dat een beetje
met een goedkoop metertje bekijken. (zie 2e link)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en voor de links. De eerste had ik al gelezen overigens. De normen zijn er dus inderdaad, ik weet alleen niet precies wat ik me bij die getallen moet voorstellen. Misschien is het een idee dat ik inderdaad een goedkope dB meter aanschaf. Hoewel dit hooguit bij kan dragen aan het aanleggen van een dossier op basis waarvan ik mogelijk een gerechtelijke procedure kan beginnen wegens onrechtmatige daad. Ik hoop dat het die weg niet hoeft te gaan en dat ik er met de verhuurder / politie uitkom. Toen ik de persoon in kwestie zelf erop aansprak door te vragen of de tractoren uitmochten omdat het erg storend is werd ik vrijwel uitgelachen overigens. Men zei daarbij dat men gewoon lawaai mocht maken overdag. Zoals Rotaluclac ook zegt is er natuurlijk ook nog eens sprake van dieseluitstoot (die met het huidige weer ook nog lekker blijft hangen) en dergelijke.
AWM
14 jaar geleden
Oké. Ik zou beginnen met het vormen van een dossier. Schrijf zo veel mogelijk in detail op met tijden en evt. met geluidswaarden.
En probeer een wijkagent/buurtregisseur eens met ze laten praten over dat uren overbodig stationair draaien. Wie weet helpt dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de rechtspraak wordt niet alleen op decibellen gelet, maar ook op tijdstip, tijdsduur en tonaliteit. Dat laatste moet je je als volgt voorstellen. Een bel, muziek, een draaiende motor, stemmen: allemaal tonaal geluid. Het ruisen van de wind, heb kabbelen van water: atonaal geluid. Voor tonaal geluid gelden strengere normen dan voor atonaal geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een beetje muziek, ook al is het af en toe wel eens hard lig ik echt niet wakker (letterlijk noch figuurlijk). Het probleem met dit lawaai is vooral dat het overal doordringt, ook al zou ik ramen en deuren gesloten houden, dat komt denk ik door de lage tonen, ik vergelijk het een beetje met een subwoofer wat dat betreft. De tractoren worden alleen overdag gebruikt tot nu toe, maar mijn mening is dat ik niet op een industrieterrein of boerderij woon en dat ik dit niet hoef te accepteren, zeker niet nu gebleken is dat de buren in kwestie zelf niet openstaan voor een wijziging van de situatie als ik het ze persoonlijk vraag.
De vermelding van de zondagswet is verwerpelijk. Aangezien deze een x-aantal jaren terug al is afgeschaft...

Het stationair draaien van een dieselmotor van een tractor maakt ter plaatsen ongeveer 56 Dba geluid. Bij 68 Dba ligt de grens van geluidsoverlast. Bij 72 Dba is er sprake van een waarneembare overtreding...

Dus hoe vervelend het gevoelsmatig ook is om naar het geluid van een stationair draaiende tractor te moeten luisteren. Hier kan geen sprake zijn van geluidsoverlast...

Net zo min dat ik niets kan doen tegen klokkenterreur van het Bisdom Roermond op zondagochtend 8:45 (14 min. 38 sec.) met 92 Dba. Dit overigens met een officieel Dba meetrapport in de hand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, ook bedankt voor je antwoord. Volgens: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002120/geldigheidsdatum_09-05-2009 zou de Zondagswet nog wel gelden overigens. Volgens mij zitten er desondanks wel meer gaten en onduidelijkheden in deze APV overigens, maar dat even terzijde. De getallen die je noemt, zijn die gebaseerd op modernere tractoren? Het gaat hier namelijk over nogal ouderwetse voertuigen die naar mijn inschatting al enige decennia oud zijn. Misschien dat die wat luidruchtiger zijn, bovendien is het echt maar twee huizen verderop, dus vrij dichtbij. Als we naar de eerste link van Antwoordman kijken staat er bijvoorbeeld: overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A). Ik weet niet waar deze getallen op gebaseerd zijn of hoe we dit moeten opvatten. Is de grens nu overschreden als de 50 is overschreden of pas als de 70 is gepasseerd? Als het dat laatste is, zoals jij lijkt te suggereren, waarom staat de 50 er dan bij vermeld? Ik denk overigens nog wel iets te kunnen omdat het wel om een huurwoning gaat, de tuin niet bedoeld is voor het stallen van landbouwvoertuigen, er sujbectief misschien wel sprake is van geluids- en misschien andere overlast en zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn relatief grote marges tussen 50 en 70 Dba... De gemiddelde auto met een gemiddelde snelheid maakt binnenshuis tijdens het langsrijden 41 Dba aan geluid. Dit is het niveau van normaal praten tegen elkaar. Dit geluid wordt voornamelijk veroorzaakt door het contact dat de auto met het wegdek heeft... Als ik uit ga van de technische gegevens van mijn VW Caddy met een 2 ltr. diesel motor maakt deze stationair 40 Dba aan geluid. Met 3.000 toeren overigens maar 48 Dba aan geluid. Om maar even aan te geven hoe groot de marges zijn... Wanneer een motor van een tractor relatief goed is afgestelt maakt deze 1200 toeren met stationair draaien. Rekening houdend met het feit dat de gemiddelde tractormotor 12 ltr. is zal deze op 56 Dba liggen volgens de rekensom die VW hanteerd... De grens van 68 Dba ligt overigens vast in de APV (Algemene Politie Verordening) welke landelijk gelijk is. Deze grens is algemeen, maar voornamelijk gebaseerd op horeca in woonwijken. Anders zou het onmogelijk zijn om de grens van 50 Dba te hanteren... Terugkomend op de tractor. Wat je hoort. En wat ook gemeten wordt zijn de zgn. bass tonen. Deze dringen namelijk het meest door in de omgeving. En naar mate de motorinhoud groter is zullen ook de zgn. bass tonen verder doordringen in de omgeving. Deze bass tonen zul je ook waarnemen beneden de 37 Dba wat op fluisterniveau is... Wanneer jij je stoord aan die bass tonen wilt dat niet zeggen dat er per definitie de grens van 50/68 Dba wordt overschreden. Maar laat de gemeente maar komen meten hoor. Dit zijn ze verplicht, wanneer jij er over klaagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, in de APV van mijn gemeente staan nu juist geen objectieve normen voor geluid vastgelegd. Dan nog even iets over tractoren en geluidsniveau, ik ben zelf nog wat aan het spitten. Zo lees ik http://geluid.startpagina.nl/prikbord/4243559/4243561/re-geluidsspectrum-tractor#msg-4243561 Daar staan een aantal waardes op voor een 'standaard'tractor voorzover die bestaat. Wederom is het voor mij lastig dit te interpreteren, waarom de gehele serie getallen bijvoorbeeld? Dan op de website van John Deere: http://distributor.deere.com/be/nl/products_ag/tractors/5015/cab.html het volgende: Laag geluidsniveau (minder dan 78 db(A)) Als ik dat lees en ik ervan uitga dat John Deere natuurlijk graag tractoren wil verkopen en er daarbij rekening mee houdt dat het geluid dus buiten de trekker harder zal zijn dan vermoed ik toch dat de antieke tractoren van hiernaast vrij hoog zitten met hoeveel geluid ze produceren. Voorzover ik heb kunnen nagaan is er voor burengerucht geen wettelijke dB norm vastgesteld. Als het probleem een industrieterrein was geweest dan had ik onder bepaalde omstandigheden zeker een terechte klacht gehad met een geluidsniveau van 50dB meen ik op te maken uit een aantal teksten dat ik voor ogen kreeg. Ik zal de gemeente als aanspreekpunt zeker in overweging nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Las net in de zaterdagkrant: "
Slechts twee uur per dag papegaaien Hannover - Een buurman moet het geluid van krijsende papegaaien twee uur per dag kunnen aanhoren. Dat heeft een rechter in de Noord-Duitse stad Hannover gisteren besloten. Een man uit de Nedersaksische gemeente Springe had bij zijn buurman, een papegaaienhouder, geklaagd over geluidsoverlast. Volgens de buurman maakten de dieren in het buitenverblijf een 'oorverdovend' lawaai. Van de rechter mag de man zijn vogels nog maar twee uur per dag buiten laten. "Het geluid van een papegaai is nu eenmaal anders dan het geluid van inheemse vogels", beargumenteerde een woordvoerder van de rechtbank de uitspraak. "Daarom hoeft een buurman dat slechts een beperkte tijd te dulden."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast herinner ik mij een uitspraak van de Rijdende Rechter over een buurvrouw die zich ergerde aan de tingeltangel (windorgel heet dat, geloof ik) die haar buren in de tuin hadden gehangen. 's Nachts hield die tingeltangel haar uit haar slaap. De Rijdende Rechter deed een wat vreemde uitspraak: de tingeltangel mocht in de zomer wel in de tuin hangen, maar in de winter niet. Maar goed, waar het in dit en het vorige commentaar om gaat: er zijn referentiepunten die aangeven wat je wel en niet moet accepteren van je buren. Dit voor het geval je besluit de formele weg te bewandelen. Oh ja, in de argumentatie van de Rijdende Rechter wordt gerept van tonaal en atonaal geluid. Dit heeft de beslissing beïnvloed.
Is er geen buurtvereniging of belangengroep van buurtbewoners? Zoiets moet je niet in je eentje doen.
Ga informeren of er nog meer mensen zijn die er last van hebben.