Coffeeshops en Omzetbelasting (BTW)
Coffeeshophouders zijn over de leveringen van cannabis geen BTW verschuldigd aan de belastingdienst. Over binnen de gehele Europese Unie absoluut verboden zaken (vals geld en drugs) is de heffing van BTW op grond van vaste jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen namelijk niet toegestaan. De gedachte hierachter is dat de handel in absoluut verboden zaken - zoals illegale verdovende middelen en vals geld - uitsluitend aanleiding geven tot het opleggen van straffen en om die reden worden geacht volledig buiten het economische verkeer te vallen.
Over de dranken en spijzen die vanuit coffeeshops worden verkocht, heft de belastingdienst over de verkoopprijs 6% BTW. Bij de verkoop van vloei en filtertips zelfs 19% BTW.
Bij de toepassing van de BTW wetgeving mochten coffeeshophouders de BTW die zij aan andere ondernemers betaalden volledig aftrekken. Gelet op de verhouding tussen de handel in cannabis (ongeveer 90%) en overige handel (10%) kregen coffeeshophouders in de regel iedere maand of kwartaal BTW terug. Aan die situatie is sinds januari 2007 een einde gekomen tengevolge van een wijziging van artikel 15, lid 1 van de wet op de Omzetbelasting 1968. Sinds 1 januari 2007 is de betaalde BTW nog slechts in zeer beperkte mate (naar rato) aftrekbaar.

Ik denk dat dit wel overtuigend zal zijn..het antwoord is dus..Nee!

Gr. Ton

Toegevoegd na 1 minuut:
Perfecte vraag..ik heb je een +je..gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De Belastingdienst controleert de branche intensiever sinds het najaar van 2004 en laat coffeeshopeigenaren betalen via de inkomstenbelasting. Zij hoeven geen omzetbelasting af te dragen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs prostituees moeten betalen....(ook via de inkomstenbelasting)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Wiet is BTW-vrij.

Wellicht omdat de situatie anders nodeloos ingewikkeld zou worden; koffieshophouders kopen hun handelswaar gedwongen in het criminele circuit (zonder BTW - of enige andere vorm van belasting) en zouden daardoor, als het bij verkoop wel belast was, de margeregeling toe moeten passen - maar hoe bewijs je voor welke inkoopprijs je iets op de zwarte markt hebt gekocht, zonder de identiteit van je leverancier prijs te geven?
Zou wiet zijn belast met BTW, dan zouden koffieshophouders nog meer dan nu bij de overheid aandringen op duidelijkheid en betere regelgeving.

Daarnaast is het voor Nederland zelfs niet toegestaan BTW te heffen hierop; het is verboden BTW te heffen op in de EU verboden zaken.