Zou het een goed idee zijn om bijv. tweede paasdag (of zoiets) te vervangen door een nationale feestdag van een ander religie?

Het Suikerfeest bijvoorbeeld. Lijkt me een aardig gebaar naar andersdenkenden toe.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

lijkt me prima als er dan ook pasen in die landen mag worden gevierd door de daar verblijvende westerlingen en of amrikanen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Geen goed idee omdat het idee (of voorstel) ons nog verder zal verdelen terwijl er juist behoefte bestaat om zaken aan te pakken die we samen moeten oplossen.

Toegevoegd op 26-04-2009 14:54:45
Als de regering met dit voorstel komt dan zie ik het gebeuren dat we er maandenlang over discussieren in de politiek en de samenleving en uiteindelijk gaat het toch niet door omdat het te controversieel is. Tel uit je winst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom vervangen? Als er genoeg draagkracht voor is kunnen we het toch ook toevoegen? En dan dat iedereen vrij is natuurlijk, en niet zoals nu dat de moslims extra vrije dagen hebben die ze niet op een ander moment [kunnen] inhalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is die discussie niet zo heel lang geleden op hoog politiek niveau al gevoerd...

De conclusie dat het Sinterklaasfeest moest verdwijnen en dat het Suikerfeest dan een nationale feestdag moest worden is niet alleen ronduit belachelijk. Maar je zou een nationale feestdag instellen voor 1/16 deel van de bevolking...

En wat krijgen we dan nog meer?

Jom Kippoer misschien om de Islamitische wereld en de Joden met elkaar te verzoenen? Of wat dacht je van Lunar, Magha Puja, Krishna Janamashtmi, of Id-ul-Maulid? De Chinezen, Hindoïsten, Boedhisten hebben tenslotte ook het recht om hun nieuw jaar grootst te vieren. Toch? En die laatste is de geboortedag van de profeet. Maar laten we het lekker eenvoudig houden met die feestdagen die we nu hebben. Want we hebben het nog steeds over minderheden die naar mijn mening vooral niet moeten gaan bepalen welke feestdagen wij moeten gaan vieren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze religieuze feestdagen dragen alleen nog een van oorsprong (en veelal ook verbasterde) religieuze naam, maar hebben nog maar weinig met een godsdienst te maken. Dus nee!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met Sandesh eens dat onze religieuze feestdagen niet meer zo religieus zijn als ze geweest zijn.
Met kerstmis hebben we een kerstboom staan (heeft niks met de geboorte van Jezus te maken).
Met Pasen zoeken we (chocolade) paaseieren (heeft niets met zijn dood en wederopstanding te maken)
Met Hemelvaart zijn we gewoon lekker vrij (gelukkig zegt de naam van de dag wat we horen te gedenken)
Met Pinksteren vraag ik ieder jaar aan mijn moeder wat we dan eigenlijk vieren (en ik weet het nog steeds niet, het maakt geen indruk op me).

Het zou volgens mij handiger zijn als iedereen een vast aantal feestdagen per jaar heeft, die hij/zij zelf zou mogen indelen al naar gelang zijn/haar geloof. Zeg maar extra snipperdagen. Want waarom ben ik als niet gelovige verplicht met kerst en op tweede paasdag en tweede pinksterdag vrij? Voordeel is dan ook nog een keer dat niet iedereen op dezelfde dagen vrij is en het niet zo belachelijk druk is op de meubelboulevard. Misschien zie je mij dan daar ook eens een keer... ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mij betreft niet. Het einde is zoek wanneer je daar mee begint hetgeen Starbless hierboven prima inkleedt.

Ook het argument dat onze ooit van oorsprong op religie gebaseerde nationale feestdagen voor het grootste deel van de bevolking nagenoeg volledig losgezongen zijn van hun oorspronkelijke betekenis snijdt mijns inziens volop hout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Geen religieuze feestdagen meer.
Als verbroederen het motief is kunnen we beter Yom Ha'Shoa instellen. Niets verbroedert beter dan in herinnering te brengen hoe we niet met elkaar moeten omgaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat is cultuurgoed. We zijn al zoveel kwijt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan lijkt het me leuker om Chinees nieuwjaar te vieren, want de Chinezen wonen hier langer dan de Suikerfeestgangers, en ze hebben onze beperkte Hollandse keuken enorm uitgebreid met nasi en bami en andere lekkernijen.

Ik heb niks tegen moslims of couscous, begrijp me niet verkeerd, maar als we het doen, moeten we het eerlijk doen.