Is het nog zinvol om van 'status aparte' te spreken voor Aruba (en ook voor Curaçao en St. Maarten) nu de Ned. Antillen niet meer bestaan?

Aruba had een status aparte t.o.v. de Nederlandse Antillen. Nu de Nederlandse Antillen niet meer bestaan, de status van Curaçao en St. Maarten gelijk is aan die van Aruba en Bonaire, St. Eustatius en Saba bijzonder gemeenten van Nederland zijn geworden (Caraïbisch Nederland), lijkt het weinig zinvol en niet op z'n plaats om nog langer van Status Aparte te spreken. Immers status aparte t.o.v. van wie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is een status aparte binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Aruba, Curaçao en St. Maarten zijn zelfstandige landen binnen het koninkrijk, maar hebben een andere status dan Nederland binnen het Koninkrijk. Zo kunnen Aruba, Curaçao en St. Maarten uit het Koninkrijk stappen, maar Nederland kan dat niet.

Met Nederland bedoel ik dan het Europese land binnen het Koninkrijk en met het Koninkrijk bedoel ik het geheel. Verwarrend dat beide Koninkrijken dezelfde naam hebben, maar niet hetzelfde zijn, maar ik neem aan dat jij de materie goed genoeg kent dat het verder geen uitleg behoeft? Anders reageer even.