Neemt de VVD nu het voortouw en levert deze de premier?

VVD is in deze uitslag de grootste partij. Niet alle stemmen zijn geteld, maar ervan uitgaande dat de verdeling zo blijft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe wel, de VVD is aan zet, en de grootste partij levert mééstal de premier.

Maar dit is geen staatkundige noodzaak. Als er geen levensvatbare coalitie met VVD erin gevormd kan worden, is het in theorie ook mogelijk dat de VVD de oppositie in gaat, en er een coalitie van andere partijen komt. Als de coalitie maar uit een meerderheid bestaat, of minstens via gedoogsteun aan een meerderheid komt.

In een coalitie zónder VVD zou de grootste partij van die coalitie ongetwijfeld het premierschap opeisen, al is het (ook weer in theorie) mogelijk dat de premier vanuit een kleinere partij komt. Maar dan wordt het allemaal wel erg onwaarschijnlijk en ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die kans is wel groot, maar hoeft echter niet. als nederlander heb je gister gekozen voor de 2e kamer leden. de nieuwe coalitie partij-en gaan nu bepalen wie er de nieuwe premier wordt. dat kan dus ook iemand van een andere partij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS de VVD in de regering komt dan is het waarschijnlijk dat zij de premier leveren. De een na grootste partij in de regering levert vervolgens normalitair de minister van financien.

Toegevoegd na 18 seconden:
De mogelijkheden tot een meerderheidscoalitie, met drie of vier partijen, op een rij:

VVD+PVDA+CDA: 82 zetels

VVD+PVDA+D66+GROENLINKS: 81 zetels

VVD+CDA+SP+D66: 77 zetels

VVD+CDA+SP+GROENLINKS: 77 zetels

VVD+PVV+CDA: 76 zetels

VVD+PVDA+SP: 76 zetels