hoe werken zetels?(van de politiek)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel!

Het beste antwoord

(1) Na de verkiezingen wordt de kiesdeler bepaald, door het aantal stemmen te delen door 150 (=het aantal kamerzetels). Iedere partij die meer stemmen heeft dan deze kiesdeler krijgt dan minstens 1 zetel in de kamer. De andere partijen krijgen geen zetel, ook niet bij de restzetel verdeling!

(2) In de 1e ronde krijgt iedere partij het aantal gehele zetels wat het aantal stemmen op die partij gedeeld door 150 is. Meestal hou je dan een aantal restzetels over.

(3) Wat ze dan doen is bij iedere partij 1 zetel optellen en dan het aantal stemmen op die partij delen door het nieuwe aantal zetels. Degene die nu het hoogste aantal stemmen per zetel heeft, krijgt de extra zetel. Je hebt nu 1 restzetel minder over.

(4) Stap (3) wordt nu herhaald voor alle overige restzetels, net zolang je bij de 150 bent.

(5) Indien er een lijstcombinatie is, dan geldt stap (2), de basis zetels, per partij. Mocht je als partij niet de kiesdeler halen, dan doe je ook niet meer mee bij de lijstcombinatie.

(6) Bij de restzetel verdeling van stap (3) tellen deze lijstpartijen samen als 1 partij. Mocht deze lijstcombinatie de restzetel winnen, dan krijgt die partij hem die van de combinatie het meeste stemmen per zetel heeft. Dus wat ze dan doen is zoiets als bij (3) maar nu alleen voor de partijen in die lijstcombinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan er op zitten.
Volgens mij zijn ze wel comfortabel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oké, even zonder dollen.
Hoe meer stemmen een partij krijgt, hoe meer zetels (gewoon stoelen dus) in de kamer deze partij krijgt.
Dus krijgen ze 2 zetels, dan zitten er 2 leden van de partij in de kamer, en als ze er 30 krijgen, dan hebben ze 30 leden in de kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunnen ze ook draaien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, dát is pas een Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tweede kamer wel, of zo ook in hoogte-verstelbaar zijn weet ik niet. Over de ARBO wetgeving wordt er wel gesproken, maar of hun werkomgeving eraan voldoet?
Om 1 zetel te halen moet een partij aan de kiesdeler voldoen. Dit is het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal te verdelen zetels. Vervolgens worden de zetels dan door een ingewikkeld berekeningssysteem verder verdeeld. Wie dus tweemaal de kiesdeler haalt krijgt twee zetels, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal zetels is naar verhouding als het aantal stemmen wat een partij gehad heeft bij verkiezingen.
Bij het instemmen van een wetsvoorstel is een meerderheid aan stemmen (Man/vrouw op zetel) nodig.
In Nederland hebben ze een knopje om te stemmen, in andere landen steken ze de hand op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tis altijd ongeveer 66000 stemmen dat levert 1 zetel op

alleen landelijke verkiezingen

de rest veel minder