Zou (bijvoorbeeld) de Amerikaanse regering toch maatregelen nemen voor 21 december?

Ik weet dat de Maya's een rekenfout hebben gemaakt!
Maar zou (bijvoorbeeld) de Amerikaanse regering nou toch maatregelen nemen voor de zekerheid?

(En weet iemand misschien wat voor maatregelen dat zijn?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Ritsuka
12 jaar geleden
De regering denk ik niet, maar genoeg mensen met paranoia wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was toch 12-12-12?
Ritsuka
12 jaar geleden
Nee, de 21ste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden ze dat in vredesnaam doen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook net zo goed op 21-12-21 zijn, of op 12-12-12, of op 12-12-21... Dáár kom je nooit achter. De wereld kan nooit in één keer vergaan, het enige wat wél kan vergaan is je eigen wereldje waarin je leeft... maar das weer een ander verhaal.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik wist niet eens dat er iets ging gebeuren op 21-12-2012...oh ja, dan is mijn schoonmoeder jarig...wel ernstig haha. Maar zonder dollen, als dan de wereld vergaat, want dat is wat ik uit alle reacties begrijp, dan zal de amerikaanse regering vast wel iets doen. Die gasten zijn zo paranoia, dat ze vermoedelijk wat mensen veilig weg stoppen zonder dat iemand er van weet en als er dan niets gebeurd (zoals gewoonlijk) gaat het de doofpot in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de wereld vergaat heeft het geen zin iemand ergens in te stoppen, als dat onderkomen op of in de wereld zit die vergaat.

Het beste antwoord

Ik vermoed dat de diverse regeringen (niet alleen de Amerikaanse - dit treft ons allemaal) wel degelijk voorbereidingen treffen voor 21 december.

Dat er een rekenfout is gemaakt, is daarbij niet van belang.

(Tussendoortje: de Maya's hebben geen rekenfout gemaakt. Pas toen veel, veel later de Maya-kalender werd omgerekend naar onze kalender is een rekenfout gemaakt. Die rekenfout werd dus door de latere omrekenaars gemaakt, niet door de Maya's.)

Waarom is de rekenfout niet van belang? Dat komt doordat de Maya's helemaal niets hebben gezegd over een mogelijk einde van de wereld.

Het enige is, dat de *kalender* van de Maya's eindigt. En dan nog wel één van de vijf kalenders die ze hadden, de zogenoemde Lange Telling.

Goed, de Lange Telling van de Maya's eindigt - so what?

Helaas zijn er vele vage groepen die allerlei rare dingen geloven. Als zo'n groep zich op een bergtop in bunkers verschuilt met grote voorraden voedsel, is dat allemaal niet zo erg. Maar er zouden ook best groepen kunnen zijn die het vermeende "einde van de wereld" graag een handje helpen.

Zulke groepen, of ze nu godsdienstextremisten zijn of gewoon waanzinnigen, vormen een reëel gevaar. Tegen zulke gevaren moeten voorzorgsmaatregelen worden genomen. En daarnaast natuurlijk tegen de eenlingen die 21 december een geschikte dag vinden om een bommetje te laten ontploffen.

Dus ja, de regeringen zullen maatregelen nemen. Die maatregelen zullen niet veel verschillen van de normale maatregelen die bij elke verhoogde terreurdreiging worden genomen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante invalshoek ; regeringen zouden zich dus wel moeten voorbereiden op waanzinnige acties van idioten. Maar moeten ze dat niet altijd ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, dat moeten ze altijd. Maar net als met terreurdreiging is de dreiging soms hoger, soms lager. "Code groen", "code geel", "code oranje", "code rood" (of hoe ging die kleurcodering ook weer). Als een krant een ongelukkig geformuleerd artikel plaatst waardoor extremistische moslims zich zwaar gekwetst voelen, zal de terreurdreiging worden opgeschroefd. Hetzelfde zal, vermoed ik, in de periode rond 21 december gebeuren. Er zullen dan extra controles worden gehouden (bijvoorbeeld op de luchthavens), het Internetverkeer zal extra worden bekeken, er zullen meer mensen worden ingezet op het in de gaten houden van verdachte bijeenkomsten - dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terreurdreiging is tegenwoordig iets van alle dag, ik geloof er niet in dat men nog waakzamer zal zijn richting 21 december.
Alles nog meer in de gaten houden dan nu al het geval is kan volgens mij niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Maar moeten ze dat niet altijd ?" Hoe paranoide wil je zijn? Kun je voorkomen dat een mafkees met een automatisch geweer 80 socialisten doodschiet?
(En zo ja: hoe onleefbaar wordt je land als je alles wilt voorkomen?) We kunnen heel eenvoudig vrijwel alle van de bijna duizend verkeersdoden per jaar voorkomen door auto's te verbieden en alleen nog (bak)fietsen toe te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd intresante kijk; mensen zullen bang zijn op die datum.een gaos is dan ook zo gebeurt denk ik.
Ritsuka
12 jaar geleden
+
Cryofiel
12 jaar geleden
@AdrieK, je kunt niet voorkomen dat een mafkees iets doet. Al was het maar omdat je geen idee hebt *wanneer* die mafkees zal toeslaan, en waar hij zijn inspiratie opdoet. Voor 21-12-2012 weten we dat wel. We weten de datum, en we kennen de sites waar inspiratie te halen is. Daarnaast zullen op die datum meerdere mafkezen actief worden. Het is dus veel lonender om de mafkezen van 21-12-2012 preventief op te sporen, dan om een willekeurige mafkees van een willekeurige datum op te sporen.
Kristal
12 jaar geleden
Cryo, basic genomen heb ik het idee dat je helemaal gelijk hebt. Helder verwoord.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Er liggen altijd wel ergens noodscenario's klaar voor natuurrampen en terreuraanslagen op politieke leiders.

Andere antwoorden (3)

Welke zekerheid ?

De kans dat er daadwerkelijk op die datum iets gebeurt is vele malen minder dan nul. Zou er WEL een wereldwijde catastrofe plaatsvinden - waar geen enkele aanleiding toe is, geen aanwijzingen en geen indicaties - dan zou er toch geen moedertjelief aan helpen.

Dus nee, gelukkig heeft zelfs de Amerikaanse regering wel betere dingen te doen dan zich bezig te houden met bakerpraatjes en sprookjesverhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mensen vertellen teveel sprookjes. Volgens 1 van mijn klanten bouwen ze al cabines in de bergen zodat er wat mensen kunnen overleven..haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat zou best kunnen kloppen, alleen zijn die "cabines" er niet vanwege de maya kalender.
Nee, áls de wereld zou vergaan denk ik niet dat 't veel zin heeft daar maatregelen tegen te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mm ze hebben de wereldeconomie omzeep geholpen, een zwarte president, als enigste ooit kernwapens gebruikt, een hele zooi zandmensen tegen de schenen geschopt..

het lijkt me duidelijk dat ze al een tijdje bezig zijn met een bucket-list..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat is een bucket-list?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een lijst van dingen die je wilt doen voor je de pijp uit gaat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel meer landen met een zwarte president. Kernwapens hebben ze niet als enige gebruikt, neem bvb frankrijk en rusland.
De wereldeconomie hebben we met z'n alle omzeep geholpen.
Zandmensen tegen de schenen schoppen is onvermijdelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gollem, wapens gebruik je op mensen, cq japan, dat heeft daarvoor, en daarna, niemand ooit meer gedaan.. frankrijk en rusland hebben alleen de wapens "getest".. ik weet dat er meer landen zijn met een zwarte president, maar obama is de eerste van amerika, dus dat kan nu op amerika's lijstje afgevinkt worden. over economie.. http://www.youtube.com/watch?v=tGk5ioEXlIM&feature=related kijk vanaf 17 minuten.. dat is slim.. helaas staat jefferson alleen nog maar op het dollar briefje.. en dat laatste had ook vermeden kunnen worden in mijn ogen.. in de afgelopen 40 jaar zijn ze op 2 verschillende momenten het midden oosten binnengevallen, en buiten die officiële oorlogen, bemoeien ze zich met "andermans zaken" daar, ja zo schop je mensen tegen de schenen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet Jefferson, dat is Adam Weishaupt ;-)