Spreken de Brusselse gendarmes tegenwoordig Nederlands?

Ben 15 jaar geleden eens in Brussel geweest en een gendarme werd heel boos toen ik haar in het Nederlands aansprak. Brulde "ne pas Flamands" of zoiets (ze dacht kennelijk dat ik Vlaming was). Is dat tegenwoordig anders of spreekt men nog steeds alleen maar Frans (Engels kende ze ook niet en ook geen Duits en dat gold ook voor haar collega's die bij haar waren).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Onder minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) heeft de tweetaligheid van de Brusselse politie in 2017 een absoluut dieptepunt bereikt. Uit cijfers die Kamerlid Barbara Pas (Vlaams Belang) opvroeg blijkt dat op 1 januari 2017 slechts 63% van de Brusselse politiemensen tweetalig is. Dat is opnieuw 1% minder dan op 1 januari 2015 (cijfers voor 2016 zijn niet bekend). Tien jaar tevoren bedroeg de tweetaligheidsgraad nog 70,6%.
fremar