Mag ik zomaar mijn huis wit schilderen?

Ons huis is nu baksteenkleur, maar zou als het wit zou zijn veel mooier worden. Mag ik dat doen of moet ik toestemming aan de gemeente vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.8K

Het beste antwoord

Nee, hiervoor heb je geen toestemming nodig. Er is namelijk geen bouwvergunning of een andere vergunning voor nodig. In de Woningwet staat wel een artikel over excessenregeling. Een gemeente kan dan optreden tegen een uitstraling van een bouwwerk als die niet alleen voor architecten, maar ook voor leken vreselijk is om aan te zien. Bij een witte woning is dat niet. Hiervan zijn er zoveel in Nederland. Dus gewoon doen. Conclusie: over smaak valt te twisten, maar als gemeente niet altijd tegen op te treden. Als u inmiddels met uw gemeente hebt overlegd, en zij een negatief oordeel heeft gegeven, laat het me maar even weten. Dan kan ik wel een passend antwoord geven. Ik werk zelf bij afdeling Handhaving binnen een gemeente. Sommige gemeentes willen mensen soms aftroeven door hoog van de toren te blazen.
Dat mag niet de bedoeling zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

daar moet je zeker toestemming voor vragen en misschien laat de gemeente het nog wel beoordelen door de welstandscommisie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag je zomaar niet doen. Daarvoor moet je toestemming vragen bij de gemeente. Stel dat je je huis pimpelpaars met gele stippen wilt schilderen en de hele buurt maakt bezwaar, dan krijg je geen toestemming. Sommige gemeentes hanteren hele strenge regels hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja altijd eerst toestemming vragen bij de gemeente. In een plaats bij ons in de buurt had iemand dat niet gedan en heeft de verf door een bedrijf moeten laten verwijderen, lijkt me een dure grap.

Toegevoegd na 30 seconden:
gedan=gedaan