mag de politie op de snelweg tegen het verkeer in?

ik zelf dacht dat dit alleen met toestemming van de meldkamer mag, maar er wordt mij verteld dat in uitzonderlijke gevallen dit niet nodig is. is er toevallig iemand die hier een wetsartikel bij heeft of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De politie mag artikel 5 niet overtreden (overig verkeer in gevaar brengen). Tegen de richting in rijden kan derhalve alleen als er rijstroken zijn afgezet...en niet alleen met een rood kruis bij voorkeur. Anders is de politie sowieso voor alle gevolgen aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even vooraan beginnen. De politie heeft een algehele vrijstelling voor het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels. Dat betekend dat de politie nagenoeg alle verkeersregels mag overtreden, zowel met maar ook zonder optische en geluidssignalen (zwaailicht en sirene). De politie mag dus bijvoorbeeld ook zonder zwaailicht en sirene door rood rijden.

Niet vrijgesteld is de politie van de artikelen uit de Wegenverkeerswet. De politie mag niet zodanig rijden dat ernstig gevaar ontstaat (art 5), een zwaar ongeval veroorzaken (art 6), rijden onder invloed (art 8) etcetera.

Om de algehele vrijstelling toch wat in te kaderen is een brancherichtlijn opgesteld. Hierin is ondermeer bepaald dat de politie niet zondermeer de maximale snelheid met 40 km/u mag overschrijden (voor bepaalde eenheden met 80km/u). Doet zij dit wel dan dient zij hier de meldkamer van in kennis te stellen.

Voor het rijden tegen het verkeer in is vastgelegd dat dit slechts kortstondig mag gebeuren over een afstand die te overzien is of in overleg met de meldkamer.

Het mag dus wel, maar gebeurd niet vaak in verband met de gevaarszetting.