Waar kan je verkeersbord C05 tegen komen?

Verkeersbord C05 (zie afbeelding) geeft in feite aan dat je een straat van beide kanten in mag rijden. Of zoals het in een boek voor het verkeersexamen werd uitgelegd "je mag de straat van deze kant in rijden. Let op, er kan verkeer jou tegemoet komen".

Voor mijn gevoel geldt (met die omschrijving) dit bord voor álle gewone straten. Maar je ziet ze niet hangen omdat het logisch is dat er in een straat verkeer tegemoet kan komen tenzij er een bord staat wat wat anders vermeld.

Vandaar de vraag, waar kan je dit bord (C05) dan tegen komen?

Voor het bord, zie ook: https://www.informatiebord.nl/p/93/verkeersborden-rvv/geslotenverklaringen/verkeersbord-rvv-c05-inrijden-toegestaan/?_gl=1*1mz3i31*_up*MQ..*_ga*MzAzMjAwNTY4LjE3MTE4MDU0NDA.*_ga_HHQ8PEMF2X*MTcxMTgwNTQzOS4xLjAuMTcxMTgwNTQzOS4wLjAuMA..*_ga_73NXCSJ69X*MTcxMTgwNTQzOS4xLjAuMTcxMTgwNTQzOS4wLjAuMA..&gclid=Cj0KCQjw8J6wBhDXARIsAPo7QA8gPNc32lmHWU3ujanG8p_F-A5aCJiZtZ6MRc_zggUWGewpqmpzU_caAmTIEALw_wcB

Picture for question
4 weken geleden
Antoni
4 weken geleden
@Thecis, ter informatie: https://www.informatiebord.nl/p/93/verkeersborden-rvv/geslotenverklaringen/verkeersbord-rvv-c05-inrijden-toegestaan/ is al voldoende om de website te laten zien! Dus alle tekst van de URL tot aan het vraagteken.
Antoni
4 weken geleden
@Thecis, misschien wordt het gebruikt in situaties waarin tegemoetkomend verkeer niet per definitie wordt verwacht, bijvoorbeeld in een straat waarvan het eerste gedeelte alleen eenrichting is, en een tweede gedeelte niet meer. Volgens https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland maakt het bord deel uit van de serie C, de geslotenverklaringen. Dit bord zou dan bijvoorbeeld kunnen aangeven dat de eerdere geslotenverklaring niet meer geldt. Of zou je dan het driehoekige bord met de rode rand, J29, Tegenliggers, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Nederlands_verkeersbord_J29.svg verwachten? De ene keer zal men besluiten tot het ene bord, de andere keer tot het andere, zo vermoed ik.
Thecis
4 weken geleden
Ik was lui, vandaar niet verder gekeken naar de URL.

Antwoorden (1)

Een verkeersbord wordt alleen gebruikt indien nodig.
C05 bij alle “gewone” straten plaatsen, is totaal overbodig, omdat de verkeerssituatie duidelijk is.

C05 valt onder de geslotenverklaring-borden.
De betekenis is: inrijden toegestaan.
Soms is een verkeerssituatie zo onduidelijk waardoor dit bord duidelijkheid schept.
Een voorbeeld:
Het wegennet is uitgebreid waardoor verschillende wegen naast elkaar lopen. De meest linkse weg mag ook gebruikt worden. Maar het lijkt dan net alsof je gaat spookrijden. Plaats je dan C05 (mag ook aan de linkerkant van de weg), dan geeft dit duidelijkheid. Je mag gewoon deze straat inrijden vanaf twee kanten. Hierdoor weet je ook dat er een tegenligger kan komen.

De afbeelding is ook een mooi voorbeeld.
Dit is de Amsterdamsestraatweg in Abcoude.
Als je komt aanrijden om naar de supermarkt te gaan, zie je dat het verboden is om links naar de parkeerplaats te rijden.
C05 geeft nu aan dat je wel rechtdoor mag/moet rijden, maar dat je tegenliggers kunt verwachten.

Neemt niet weg, dat het bord weinig gebruikt wordt!
Plaatje bij antwoord
3 weken geleden
erotisi
3 weken geleden
Ik denk dat je het voornamelijk bij smalle wegen zult zien