Waarom dient het belastingstelsel regelmatig herzien te worden, en waarom kan dit ook zonder een meerderheid in de Eerste Kamer (juni, 2015) ?

Op dit moment hebben de coalitiepartijen VVD en PvdA gezamenlijk een herziening op het belastingstelsel voorbereid. Enkele jaren geleden heeft er ook een belastingstelselherziening plaatsgevonden; toen werd o.a. de BTW verhoogt van 19 naar 21%. Waarom vindt er regelmatig een belastingstelsel herziening plaats?

Om overzicht te behouden, hebben de coalitiepartijen de aankomende wijziging ingedeeld in zogenaamde 'Pakketten'. Nu vernam ik dat zij het zogenaamde 'Pakket 1' ook zónder steun van de Eerste Kamer kunnen invoeren. Hoe kan dit mogelijk zijn? Een meerderheid in beide Kamers is toch verplicht. En is deze maatregel dan definitief?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het belastingstelsel is één van de knoppen waar het kabinet aan kan draaien om de maatschappij en de economie enigszins te sturen.
Het stelsel staat in een continu veranderende omgeving. Het is daarom noodzakelijk om ook het stelsel zo nu en dan aan te passen om te voorkomen dat de 'knoppen' niet, of niet meer zo goed functioneren.

Aan de andere kant mag een stelsel ook niet te vaak veranderen. Veel lange termijnbeslissingen, zowel van het kabinet, als in de maatschappij, worden gemaakt en doorgerekend met de verwachting dat bepaalde regels op een bepaalde manier werken. Zou dit te vaak wisselen, dan wordt het moeilijk om lange termijn beslissingen te nemen. Dat levert risico mijdend gedrag op, men gaat minder geld uitgeven en dat is op zijn beurt weer slecht voor de economie.

Het belastingstelsel is vastgelegd in gewone wetgeving. Wijzigingen moeten dus ook een gewone meerderheid hebben in zowel de 2e als in de 1e kamer.
Vandaar dat het kabinet nu ook erg zijn best doet om via onderhandelingen een meerderheid te krijgen. Wel zijn de twee partijen, PvdA en VVD, eerst zelf bij elkaar gaan zitten zodat zij het alvast eens zijn.

Wel zo prettig als je samen in een kabinet zit ;-)