klopt het dat in Italië e bij verkiezingen grootste partij (minimaal) de helft van zetels krijgt?

zo ja, hoe kan oppositie dan nog iets inbrengen in het parlementaire werk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Italiaanse Kieswet is in 2017 grondig gewijzigd.
In beide kamers wordt ongeveer een derde van de zetels bij meerderheidsstelsel verkozen, de rest proportioneel, in slechts één stemronde.
De Italiaanse Tweede Kamer 630 zetels. Twee verschillende mechanismes bepalen wie deze zetels krijgen toegewezen.
Eerst worden 386 zetels verdeeld op basis van een proportionele verdeling. De volgende 232 zetels zijn verkiesbaar via een meerderheidsstelsel, vergelijkbaar met hoe een Amerikaanse presidentskandidaat álle kiesmannen van één staat wint als hij of zij de meerderheid van de stemmen ontvangt.
Dan resterende 12 zetels zijn voor de Italiaanse kiezers die in het buitenland wonen.

Antwoorden (1)

In de huidige Kieswet (aangepast in 2017) is dat in elk geval niet meer het zo.
Maar dat was vroeger inderdaad het geval.