Waarom geeft de overheid meer geld uit dan ze heeft?

Als er bezuinigingen worden aangekondigd, wordt als reden genoemd: 'Omdat de overheid meer geld uitgeeft dan er binnenkomt'.
Er wordt geld vrijgemaakt voor nieuwe projecten, zodat er daarna bij oude of bestaande projecten geld af moet.
Het lijkt toch logischer om eerst wat te sparen voordat je het uitgeeft, of in ieder geval te zorgen dat de balans '0' is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dat komt omdat de economie op gang moet blijven. Het is het idee dat er in economisch goede tijden gespaard wordt en dat we daardoor een overschot hebben, dit zorgt er ook weer voor dat de groei gedrukt wordt. In de economisch mindere tijden kan zo'n overschot gebruikt worden om de economie weer op gang te helpen. Dat is het anticyclisch begrotingsbeleid. Helaas is de wereld zo met elkaar verweven dat het beleid niet altijd werkt, omdat het elders beter of slechter gaat dan verwacht.

Het probleem is ook dat je niet zomaar kan stoppen met geld uitgeven. Als je een project start, dan kan je dat niet voor het einde zomaar stopzetten, daar heb je dan dus doorlopende kosten van. En het probleem van minder uitgeven in slechte tijden is dus ook dat je dan de economie niet meer stimuleert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een probleem voor de overheid is, dat ze niet meteen afscheid kan nemen van de financiële gevolgen van beslissingen die in het verleden genomen zijn. Anders krijg je half afgebouwde snelwegen en spoorlijnen, bestelde straaljagers die niet worden afgenomen want ja, het geld was op... Dan moet je door op de ingeslagen weg.

Er kunnen ook totaal onverwachte zaken gebeuren waarop actie moet worden ondernomen, ook als deze veel geld kosten. Als een groot deel van ons land geëvacueerd zou moeten worden wegens een dreigende overstroming, kan de overheid niet zeggen: tja, dat komt nu lastig uit want we hebben daar geen geld voor...
Computoon
10 jaar geleden
Er wordt geld uitgegeven van andere mensen en bedrijven, genaamd belasting, en dat is niet het eigen geld van politici. Met eigen geld ben je namelijk veel preciezer en let je meer op kosten en prijs/kwaliteit verhouding dan als je andermans geld kunt uitgeven zonder dat je daar veel last van hebt als het fout gaat. Huishoudens zouden kosten en baten naast elkaar zetten en moeten het daarmee doen, de overheid kan vrij makkelijk de belastingen verhogen en zo ook op inkomsten sturen, dat is makkelijker dan bezuinigen want dan moet je 'nee' verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Politici willen graag zoveel mogelijk leuke dingen doen voor de mensen.
Deels oprecht, omdat de regerende partijen zich verplicht voelen om te zorgen voor goed(e) onderwijs, zorg, infrastructuur, subsidies etc. etc.
Deels ook om de leuke jongen uit te hangen, dat maakt tevreden burgers, en dat straalt dan weer terug op hun partij, handig bij de volgende verkiezingen.
Politici zijn echter geen economen, en laten zich kennelijk onvoldoende intomen door vakkundige adviezen, die ze ongetwijfeld wel inwinnen.
Tel daarbij op dat er inderdaad (zie de andere antwoorden) onverwachte uitgaven zijn en lopende projecten waarvan de kosten de pan uitrijzen.
Wat dat laatste betreft zijn politici overigens bewust en onverbeterlijk hardleers.
Verder zijn politici om de een of andere reden van mening dat een beperkt begrotingstekort (3%!) acceptabel zou zijn.

Het lijkt waarschijnlijk dat de meeste verantwoordelijke politici al die tijd dat de staatsschuld opliep wel beseften dat het zo niet goed kon gaan, maar dat het politieke zelfmoord zou betekenen om (vroeg)tijdig een ommezwaai te forceren met de beruchte impopulaire maatregelen.
Uiteindelijk zou vanzelf de wal het schip wel een keertje keren!
Jaja, regeren is vooruit zien.