In onderstaand beraadslagende orgaan, het parlement, zijn verkozen vertegenwoordigers van het volk bezig met vergaderen. Zij spreken over de totstandkoming van wetgevende akten.

Parlement
Een parlement is het hoogst verkozen beraadslagende orgaan van een democratische rechtsstaat, bestaande uit verkozen vertegenwoordigers van het volk, dat een essentiële rol speelt in de totstandkoming van wetgevende akten en in zijn totaliteit of in zijn onderdelen controle uitoefent op de uitvoerende macht. De naam is afgeleid van het Franse parler, wat "praten" betekent; een parlement is een gesprek, een discussie, dus een vergadering waar mensen discussiëren over zaken. Een volksvertegenwoordiging heet alleen parlement in een parlementair systeem, haar tegenhanger in een presidentieel systeem wordt congres genoemd.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Parlement
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beraadslagen is een ander woord voor overleggen....vaak is dit in de vorm van een vergadering.
Met orgaan wordt meestal een bestuursorgaan bedoeld, een groep mensen die samen iets vertegenwoordigen en er leiding aan geven..die het besturen. Een bestuursorgaan heeft als doelstelling om beslissingen te nemen in het algemeen belang.

Enkele voorbeelden van bestuursorganen zijn;
Diverse instanties van de Rijksoverheid, Gedeputeerde Staten, Provinciale Staten, Waterschappen enz. maar ook het CBR, de Sociale Verzekeringsbank, de Belastingdienst en ook een universiteit is een bestuursorgaan. Deze bestuursorganen zijn in hun doen en laten gebonden aan de regels die zijn neergelegd in de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
Zo is in de gemeentewet eveneens omschreven welke bestuursorganen hiertoe behoren, zoals de gemeenteraad en het College B&W.

De Awb heeft beschreven wie tot een bestuursorgaan behoren. Zo zijn er ook uitzonderingen bepaald. Hoewel ze erop lijken zijn rechters, de wetgevende macht en de Eerste-/Tweede Kamer, een wethouder, de Raad van State, de Algemene Rekenkamer en de ombudsman hierin niet aangemerkt als bestuursorgaan. Je kunt ze wel zien als organen.
amc