Waarom is het non profilatie verdrag niet getekend door Israel?

Er word gezegd dat Israel kernwapens heeft, maar ook al heeft deze het niet, snap ik het nog steeds niet. Aangezien Israel in staat is tot het maken van; waarom heeft het dit verdrag niet ondertekend?

En waarom kunnen wij, het z.g.n. "Goede Westen" onze eigen bondgenoot dit niet laten doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Israël heeft het NPV niet ondertekend. Hoewel Israël bevestigt noch ontkent in het bezit te zijn van kernwapens, heeft het verklaard over de technologie te beschikken zulke wapens te produceren. De schattingen over de hoeveelheid kernkoppen die het zou bezitten, werden bijgesteld na de openbaarmakingen van Mordechai Vanunu die gedetailleerd vertelde over het geheime kernwapenprogramma van Israël in Dimona.

De reden dat Israël niet tekent is puur politiek. Zij willen hun handen vrij houden. Israël voelt zich enorm bedreigt door zijn buren. Het is niet in hun voordeel zich te binden aan een verdrag wanneer zij zien dat hun buren (die wel getekend hebben) zich er ook niet aan houden.

Israël heeft overigens zelf nooit een kernwapens ontwikkeld. Zij hebben 'slechts' amerikaanse bommen op hun grondgebied staan en een hele dikke vinger in de pap als het gaat om het gebruik ervan.

En "over de technologie beschikken" is een groot woord. Jij hebt ook een printer op je bureau staan, dus je "beschikt" ook over "printer-technologie" Maar dit wil niet zeggen dat je zelf effe een printer in elkaar kan flansen.

Israël is ontstaan met steun van het Westen. "Wij"kunnen een bondgenoot niet zomaar laten vallen. Bovendien heeft Israël een heel strategische positie in het olierijke Midden-Oosten. Stel dat er om die olie gevochten moet worden, dan is het voor het Westen fijn een plek in de buurt te hebben vanwaar we een mooie uitvalsbasis hebben.

Toegegeven, fraai is het niet, maar zo is de politieke werkelijkheid nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikipedia heb ik natuurlijk al geraadpleegd, die heb ik niet over het hoofd gezien. Maar mijnheer, verklaart u mij dan waarom Israel met nuclear geladen onderzeers voor de kust van Iran heeft zitten? Waarom heeft zij dan tóch haar handen politiek niet vrij gehouden? De buren verdenkt veroordeelt u nou wel hard, door te zeggen dat zei zich er niet aan houden.. Van hen valt niet te zeggen dat ze massavernietigings wapens hebben, dat kan men kortweg alleen maar veronderstellen. Het maakt me nog steeds niet zo veel duidelijk..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...want...??? Ik mis een deel van je reaktie. En waarom Israel "nuclear geladen onderzeers voor de kust van Iran heeft zitten?" Geen idee of dat werkelijk zo is, maar laten we het eens voor waar aannemen.
Stel jij ben Israel en je zie Iran atoombommen ontwikkelen en agressieve taal in jouw richting uiten.
Zou jij dan niet ook wat voorzorgsmaatregelen nemen ? Daar heeft een verdrag, wat jij niet getekend hebt (!) echt geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah... de rest van je reaktie is er nu ook :-) Ik veroordeel de buren niet zozeer, ik geef alleen aan hoe Israel tegen de zaak aankijkt. Ik doel hierbij met name op Iran die (in elk geval in de ogen van Israel !!!) druk bezig is een bom te maken. Jouw vraag waarom Israel dan tóch haar handen politiek niet vrij heeft gehouden begrijp ik niet. In welk opzicht heeft zij zich, in het licht van het profilatie verdrag, volgen jou dan gebonden ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn er zelfs meerdere mijnheer: http://m.spiegel.de/international/world/a-836784.html#spRedirectedFrom=www En dat is precies wat mij verbaasd! Want let maar eens op Iran's toespraak bij de VN en die van Israel. Israel had het alleen maar over Iran en het gevaar.. Terwijl Iran (wat natuurlijk ook net zo scheinheilig kan zijn) over vrede zat te praten! En met een Israel op je rug dat word gesteund door de Verenigde staten, daarmee heel het westen.. Nou, dan kan ik zelfs Iran begrijpen "ALS"
Ze die wapen ontwikkelen.. Excuses voor de eerste reactie, ik heb het gemeld bij het moderatie team. Ik heb veel te snel gereageerd op een topic dat rustig behandeld moet worden. Hierbij ook mijn excuses aan U.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses geaccepteerd :-) Je hebt volkomen gelijk. Met hetzelfde recht als Israel over kernwapens bezit kan ook Iran ze willen.
Met dit kleine verschil dat Iran het NPV wél ondertekend heeft ! Ik kan het zelfs vanuit hun beider standpunt nog begrijpen ook. Probleem is allen dat dit soort wapen-wedlopen levensgevaarlijk is.
Wij, gewone burgers, kunnen slechts hopen dat het niet uit de hand loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb ik het verkeerd uitgelegd, in het licht van het proliferatie verdrag niet , maar 'het ONTKENNEN en NIET ontkennen' van Israel.. Israel is minstens zo dreigend als Iran, vandaar wat ik ook net heb gezegd, zal ik 't begrijpen als dan toch blijkt dat ze een Nucleair arsenaal in handen hebben. Want Iran heeft nou een vrij groot monopoly.. Als Israel ze heeft, en ze klaar voor gebruik heeft.. Maar ik denk dat ik wat off-topic ga :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval, ik heb het nog eens doorgelezen en ik heb Uw standpunt begrepen.. Hartelijk dank voor het nader uitleggen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt :-)

Andere antwoorden (1)

Israël heeft wel kernwapens. Daarom slaat het nergens op als ze het non-profileratie gedrag zouden tekenen; want daarmee zouden ze hun eigen kernwapens buitenreglementair maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, zij hebben het verdrag niet ondertekend. Die kernwapens zijn dus in principe legaal.
Wanneer zij toe zouden treden tot het verdrag zal de status-quo dus meegenomen moeten worden.