Israël is een joodse staat.

Voor de joden is Jeruzalem een heilige stad. Of eigenlijk: de heiligste stad.
Met name omdat de Joodse tempels (waarvan tegenwoordig allen de klaagmuur over is) in die stad hebben gestaan.

Zij zien geheel Jeruzalem daarom als hun hoofdstad.

De Arabieren hebben ook een sterke religieuze band met Jerusalem. Met name omdat ook de Profeet daar gepredikt heeft.

Vanwege het belang van de stad zien de (Islamitische) Palestijnen datzelfde Jerusalem ook als hún hoofdstad.

Arabieren en Joden (Israël) liggen al eeuwen met elkaar overhoop. De strijd om de stad Jerusalem is daar een politiek zeer beladen symbool van geworden.

Door nu Jerusalem te erkennen als hoofdstad van Israël (wat feitelijk het geval is wanneer mende ambassade daar plaatst) kiest Trump openlijk partij voor de Joden.

De Arabieren (meelevend met de Palatijnen) pikken dat niet. Heftige reakties zijn zeker te verwachten.

Toegevoegd na 1 dag:
Kleine correctie:

Ik heb me vergist m.b.t. het prediken van de Profeet in Jerusalem.

Correct is: in Jerusalem staat de Heilige “Al- Aqsa” Moskee, die een historische gewijde plaats inneemt, doordat hij door Allah gezegend is en in eerste instantie gebruikt werd om de “qibla”, de richting waarin gebeden werd, aan te geven. Voordat de richting van de gebeden in de richting van de Ka’aba veranderde, werd moslims geleerd hun gebeden tot Allah te richten. Voor moslims heeft deze moskee nog een extra betekenis, omdat Profeet Mohammed, vrede zij met hem, door Allah vanuit Mekka naar deze moskee werd gebracht, waar hij een hemelreis onderging en de instructies voor het gebed ontving.
SimonV
6 jaar geleden
+ Da's helder!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Precies.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Mohammed heeft nooit een stap in Jeruzalem gezet, laat staan dat hij er gepredikt heeft.
Zijn 'bezoek' gebeurde in een droom, volgens Mohammed zelf.
Moslims veroverden Jeruzalem pas twee jaar na zijn dood.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik dacht altijd dat Mekka de islamitische hoofdstad is. Vandaar mijn vraag: Wat staat er over in de koran? Hoe vaak komt de plaatsnaam Jeruzalem voor in de koran? En hoe vaak Mekka?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Bron: http://www.vraagislam.nl/wat-zijn-de-heilige-plaatsen-van-de-islam/ 3. De Heilige “Al- Aqsa” Moskee in Jeruzalem, die een historische gewijde plaats inneemt, doordat hij door Allah gezegend is en in eerste instantie gebruikt werd om de “qibla”, de richting waarin gebeden werd, aan te geven. Voordat de richting van de gebeden in de richting van de Ka’aba veranderde, werd moslims geleerd hun gebeden tot Allah te richten. Voor moslims heeft deze moskee nog een extra betekenis, omdat Profeet Mohammed, vrede zij met hem, door Allah vanuit Mekka naar deze moskee werd gebracht, waar hij een hemelreis onderging en de instructies voor het gebed ontving. (einde citaat) Jerusalem is voor moslims één van de 3 heilige steden. @henkaren Mekka is inderdaad dé hoofdstad van de Islam, maar vanwege het belang van Jerusalem willen de Palestijnen het graag als hoofdstad van Palestiena. (wat dus wat anders is als "de islamitische hoofdstad")
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik de antwoorden en reacties lees denk ik: Neutraliteit is dus eigenlijk niet mogelijk.
Plaats je ambassade in Jeruzalem en je kiest voor Israël. Plaats je ambassade ergens anders en je kiest voor de Arabieren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ er is geen maatregel waardoor beide partijen tevreden zijn (zich veilig voelen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het misschien een goed idee om de helft van alle ambassades naar Jeruzalem te verplaatsen en de andere helft in Tel Aviv te laten? Er ontstaat dan een evenwichtige uitgangssituatie voor een goed gesprek.

Andere antwoorden (1)

Met Arabische wereld doel je waarschijnlijk naar de ‘Moslims’

Om het vanuit de ogen van de moslim te bekijken moeten we om te beginnen de feiten uit de geschiedenis naar boven halen.

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden: in de bijlage hieronder zal je het begrijpen.

Toen Hitler In de Tweede wereld oorlog aan de macht kwam werden de Joodse vluchtelingen met open armen ontvangen in de Arabische wereld.

Zo weigerde de koning van Marokko bijvoorbeeld (destijds een Frans protectoraat) om de orders van de Vichyregime regering op te volgen waarin 200,000 Joden zich met een Jodenster moesten identificeren. De koning was ervan overtuigt dat antisemitisme in strijd is met de islamitische wet die ‘niet-moslims’ in moslimlanden beschermt. De 250,000 overige Joodse vluchtelingen staken Europa over waarnaar zij vredig in Palestina werden opgevangen.

Na de tweede wereldoorlog besloten de Britten om Palestina te bezetten om zo ruimte te maken voor een Zionistische beweging: ‘Israël’

De situatie is nog precies hetzelfde: Dagelijks wordt Palestina bekogeld, gebombardeerd en verdreven uit hun eigen land en zo ook Jeruzalem (Palestijnse hoofdstad) die nu door President Trump uit handen genomen wordt, vandaar de ‘heftige reactie’ van de Arabische landen.