Mag een gemeente verbieden dat er sigaretten worden verkocht op festivals?

Toegevoegd na 2 uur:
Bijvoorbeeld in de algemene plaatselijke verordening

6 jaar geleden
1.2K
Amadea
6 jaar geleden
Nee, maar wel dat die van slechts één merk zijn dat daar omkoopgeld voor aan de festivalorganisatie geeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is geen gemeentelijke regel, dat mag in het geheel niet. https://nieuws.nl/algemeen/20170930/onderzoek-exclusieve-verkoop-tabak-festivals/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verkoop via automaten in ieder geval verboden omdat dan de 18jaar grens niet gecontroleerd kan worden.
Als ik lees wat er allemaal verboden is op een festival, vraag ik mij toch af:
"Is een festival nog leuk?".
http://www.pinkpop.nl/2017/nl/festival-informatie/festivalterrein/

Het beste antwoord

Het is in de tabaks en rookwarenwet aangegeven dat in horeca gelegen heden bij podiumkunsten ,waar festivals onder vallen verboden is. Dit kan bij overtreden resulteren in een bestuurlijke boete.Echter gemeentes hebben wel voor een gedeelte hun eigen regelgeving hierover opgemaakt. Algemene plaatselijke verordening kun je dit ook terug vinden.

Voorheen was het wel zo dat je wel in tenten mag roken van festivals mits er een deel van de tent open staat.