Waarom is er nog geen Islamatische Partij Nederland?

Men zou kunnen rekenen op 20 zetels.

Waarom lukt dat niet net zoals met het CDA, CU, GVP?
Deze vertegenwoordige toch ook een stroming gebaseerd op een geloof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Ik denk dat een Islamitische Partij hier geen voet aan de grond krijgt. Er zijn bij scheiding tussen kerk en staat spelregels verbonden aan het oprichten van een politieke partij...

Hier komt bij dat er na mijn idee niemand zit te wachten over debatten in de tweede kamer die betrekking zullen hebben op de Islamitisch wetgeving. Het fundament in Nederland is gebaseerd op Nederlandse wetgeving...

En om het maar even ongenuanceerd te zeggen. Niemand zit in een democratie te wachten op een partij die puur op Islamitische wetgeving handeld. En dit zou er zelfs toe kunnen leiden dat we straks de PVV als extreem rechts en de Islamitische Partij als extreem fundamentalistisch loop recht tegenover elkaar en de overige partijen hebben staan...

Persoonlijk vind ik de PVV een minder groot gevaar voor de Nederlandse 'Monarchie' en 'Democratie' dan een Islamitische Partij...

Genant detail: Hoe had je het voorgesteld dat in strijd met de grondwet de eed word afgelegd op de 'Koran'? Want deze zou vooraf moeten worden aangepast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct, democratie is daarvoor een te groot goed.
Al zal een Donner het niet met je eens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Femke Halsema zal het ook niet snel met mij eens zijn. En de gemiddelde SP'er al helemaal niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. Als er partijen op Christelijke grondslag mogen bestaan, geldt dat ook voor partijen op islamitische grondslag. Op basis van de grondwet valt een moslimpartij niet tegen te houden. En debatten over de islamitische wetgeving zijn er nu al in de Tweede Kamer. Ik ben het wél met je eens als je zegt dat een Islamitische partij een groot gevaar is voor de Nederlandse democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie geen probleem met de eed afleggen op de Koran, je mag immers ook beloven zonder Bijbel en het is in strijd met de wet op discriminatie dat je niet op de Koran zou mogen zweren.
Overigens zie ik niet direct waarom een Islamitische partij per sé de sharia zou willen invoeren; niet alle gelovigen zijn in het stenen tijdperk blijven hangen. Misschien is dat wel de oorzaak ervan; het oprichten van een Islamitische partij zou waarschijnlijk meer tegenstellingen onder de Islamieten blootleggen dan ze lief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cocon: Laten we hopen dat die laatste zin waar is...
Goeie vraag. Die partij komt er heus wel, daar ben ik van overtuigd. Ik denk dat er binnen de moslimgemeenschap nog niet echt een leider is opgestaan die zoiets aandurft. Aboutaleb zou het kunnen, maar is te veel geïntegreerd.

Overigens is 20 zetels aan de hoge kant. Op dit moment verdelen 12 miljoen stemgerechtigden 150 zetels. Je hebt dus ruwweg 80.000 stemmen nodig voor één zetel. Momenteel zijn er 900.000 moslims in Nederland. Hoeveel daarvan zijn kiesgerechtigd? Laten we zeggen 500.000. Als alle moslims op de nieuwe partij stemmen, wat zeker niet het geval zal zijn, kom je op 6 à 7 zetels.

Hoe dit zich in de toekomst ontwikkelt, is een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou een heel goede zaak zijn, dan krijgen we een idee van de grootte en denkwereld van de Islam vanuit een georganiseerde hoek... Dan hebben we een aanspreekpunt... Hele goede zaak zou dat zijn... CDA, CU en GVP zijn ook op geloof gebaseerd, dat klopt, maar zou dat ook binnen één Islam-partij te vangen zijn, wellicht is dat ook onderling versplinterd, dat weten we niet...
Ik juich het toe, een islamitische partij... Niet omdat ik moslim ben of sympathiseer, maar duidelijkheid schept het wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is al bizar dat er islamieten de regering zitten, in de kamer politiek, In Nederland bedrijven.
Het is wat Wilders zegt het as van het kwaad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig bestaat ie nog niet. Kerk en Staat moeten gescheiden zijn. Geen enkele partij mag gestoeld zijn op religieuze poespas. Ik ben ook voor de opheffing van partijen als CDA, CU etc. Naar mijn mening houden zij zich niet aan de politieke regels door zichzelf als, in dit geval, Christenen te profileren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bestaat al wel, alleen stelt niet vel voor. Bij de vorige verkiezingen hebben ze wel meegedaan, alleen heel weinig stemmen gekregen. Ik denk dat de meeste islamieten liever met de Nederlandse maatschappij meegaan en zich niet met het stempel "islamiet" buiten de maatschappij waarin de leven willen sluiten.
Zie bron. Lijst 21, Islam Democraten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van tijd denk ik, hoor! Ik was pas bij Albert Heijn (in een grote stad) en zeven van de acht kassières droegen een hoofddoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ziet geen relatie tussen hoofddoek en islam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik fietste ooit door de Bijlmer, en waande me in Afrika. En zat een keer in Rotterdam in de tram en had als enige een Nederlands paspoort. Maar gelukkig is Nederland groter dan die ene Albert Heijn waar jij toen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij fietste 'ooit' er doorheen, en zat 'een keer' in de tram in Rotterdam. Ik woon er ook... Jij woont waarschijnlijk in Appelscha.
De meeste buitenlanders blijken VVD te stemmen, dan wel niet te gaan stemmen. De grootste problemen met Islamieten komen van imams die hier met een tijdelijke verblijfsvergunning zitten, en andere dingen aan hun hoofd hebben dan een politieke partij op richten (en met een tijdelijke verblijfsvergunning kan dat niet eens). En zij die hier al langer zitten, zijn er niet meer in geinteresseerd. En zij die de meeste problemen veroorzaken zijn jonge twintigers, die doorgaans te zwart-wit denken om iets met politiek te doen.

Als er een Islamitische Partij zou komen, zouden ze teveel op een bestaande partij lijken. Het aantal mensen dat echt in NL een sharia wil invoeren is zo klein dat het marginaal is, die halen nog geen 1/10e zetel. En als ze minder extreem zijn, kunnen ze met alle plezier bij de bestaande partijen terecht, waar ze vaak nog een voorkeursbehandeling krijgen (om stemmen uit hun achterban te ontlokken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De meeste buitenlanders blijken VVD te stemmen..."
Hoe kom je daarbij? Verreweg de meeste moslims stemmen PvdA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@guido omdat niet alle buitenlanders moslims zijn misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag gaat over moslims, wat heeft het dan voor zin om te spreken over buitenlanders in het algemeen?
Bij de vorige verkiezing heeft wel degelijk de Moslim Democratische Partij meegedaan. Deze kreeg gewoon niet genoeg stemmen. Reden: de meeste moslims in Nederland zijn niet van het type zoals Wilders ze afspiegelt in Fitna, maar mensen die liever godsdienst en politiek gescheiden houden. Dit in tegenstelling tot vele Nederlanders, die juist WEL op Christelijke partijen stemmen. Overigens is nog maar zo'n 6% van de Nederlandse bevolking moslim en dat groeit tot 2050 tot maximaal 9%, dus die 20 zetels zullen ze nooit halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is er wel, maar de meerderheid van de Nederlandse Islam stemmen blijkbaar liever op andere partijen. Dit geeft aan dat de meeste ruimdenkender zijn dan bijv. alle gereformeerden die steevast op de CU stemmen.