Word je wijzer van de stemwijzer?

Ik heb de stemwijzer doorlopen en het eindresultaat is heel anders dan ik dacht.
Ik kom uit bij een partij waar ik nooit op zou stemmen, maar de antwoorden op de stellingen zijn nagenoeg gelijk.

Wat moet ik nu doen?

Aan mijn principe vasthouden en gewoon op de andere partij (die ik in gedachten heb) stemmen of op de partij waar ik de meeste overeenkomsten mee heb. (da's natuurlijk wel eerlijker voor jezelf, maar dat stuit me tegen de borst)

(ik zeg er even bij dat het niet om de PVV gaat, dit voor degene die dit misschien denken)

Wat te doen??

Toegevoegd na 7 minuten:
Het gaat trouwens niet om 1 test, maar bij 3 verschillende en de uitslag bijft gelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Blind de stemwijzer volgen kan, blind je eigen gevoel volgen kan ook. Uiteindelijk zou ik gaan voor een cominatie.

Je gevoel zegt weliswaar wat jij denkt over partijen en issues, maar je weet vaak niet precies wat de standpunten zijn van een partij. Vandaar waarschijnlijk dat je anders uitkomt bij de stemwijzer die wel de echte standpunten van de partijen pakt.

Maar daarnaast is de stemwijzer weer heel erg gebaseerd op standpunten. Misschien ben je wel een overtuigd christen en zul je nooit stemmen op een partij die voor de zondags opening van winkels is. Of ben je juist overtuigd atheist en zul je juist nooit op een christelijke partij stemmen omdat je hun achtergrond niet steunt.

Gebruik de stemwijzer als een begin. Partijen die helemaal niet met je standpunten overeenkomen hoef je je verder niet in te verdiepen, maar die paar die er wel hoog uitkomen kun je wel eens naar kijken. Pak het partij programma erbij en kijk of wat jij denkt over een partij wel echt klopt.

En uiteindelijk stem je wat je wilt. En of dat op puur gevoel of puur standpunten is dat is je eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

volgens mij is het meer een overheids controle om PVV activisten in de gaten te houden; misschien wat paranoïde gedacht maar de vragen gingen wat teveel over dat

Toegevoegd na 56 minuten:
bovendien wordt je zowiezo van politiek niets wijzer, ze doen uiteindelijk toch precies het tegenovergestelde van hun beloftes in veel gevallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welkepartijpastbijmij.nl/

http://www.groenekieswijzer.nl/

http://tweedekamer.kieskompas.nl/

Hier vind je nog wat van die testen.
Doe die ook nog allemaal even.
Houd daarbij in je hoofd wat voor jou het zwaarste
weegt in al die mogelijkheden.
Succes

Toegevoegd na 52 seconden:
www.welkepartijpastbijmij.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al 3 verschillende testen gedaan en kom elke keer weer bij dezelfde partij uit.
Tja, volgens mij zijn die stemhulpen niet allemaal even betrouwbaar. Bij de ene kom ik op Groenlinks uit en de andere PVV. Het beste is denk ik om op de sites van de partijen te kijken`wat hun standpunten zijn en of je erachter staat.Of om punten op te schrijven die jij belangrijk vind en hoe je erover denkt en te kijken welke partij er ook zo over denkt. Is wel meer moeite denk maar je komt wel beter uit.En ik zou gewoon veel debatten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stemwijzer is niet echt een goed middel. Die checkt alleen losse programmapunten. Belangriijker is: wat is de kwaliteit van de politici, spreken de politici je aan, is de partij democratisch, zijn de punten haalbaar, is er samenhang in het programma, maken ze kans om te regeren of geef je de voorkeur aan een oppositiepartij of getuigenispartij, is het wel of niet een religieuze partij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stemwijzer geeft jou alleen de beste keuze op de behandelde punten, dit zijn natuurlijk niet de enige punten die er toe doen. Als je echt een goede keuze wilt maken moet je de echte partij-programma's gaan doorlezen, en dan degene die het beste bij jou past kiezen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Objectieve stemwijzers bestaan niet. Het zijn mensen die selecteren welke standpunten uit de verkiezingsprogramma's ze gebruiken voor de test.

Dan zijn er ook nog factoren die niet terugkomen in een stemwijzer. Bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van een partij; hoe hebben de kamerleden de afgelopen nou écht gestemd als puntje bij paaltje kwam, op de onderwerpen die jij het belangrijkst vindt?

Wat ook niet goed uit de verf komt, is achterliggende ideologie. Bijvoorbeeld: ongeacht hoeveel punten er zijn waarop ik het eens ben met de SGP (overigens niet erg veel) ik zal nooit stemmen op een partij die het land wil besturen op basis van religie.

En ook al ben ik het eens met veel standpunten van de SP over Europese integratie, ik weet dat die standpunten voortkomen vanuit een weerzin tegen kapitalisme. Dus als er gestemd wordt over het vrijer laten of meer vanuit de overheid reguleren van de markt, zal de SP niet stemmen volgens mijn standpunten.

Ten slotte zijn totaal subjectieve redenen om te stemmen óók valide. Je kiest een volksvertegenwoordiger. Jouw vertegenwoordiger, de persoon die namens jou spreekt bij beslissingen die grote invloed hebben op de maatschappij in het algemeen en jou in bijzonder. Het is volkomen redelijk om daar niet iemand voor te kiezen tegen wie je persoonlijke weerzin voelt.

Mijn conclusie: jij bepaalt wat je wilt stemmen, niet een stemwijzer. Want alleen jij kan álle aspecten mee laten wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"ik zal nooit stemmen op een partij die het land wil besturen op basis van religie." Bovenstaande geld ook voor mij. (+1)
Ik kwam met de stemwijzer wel uit bij de partij waar ik al op wil stemmen, maar zag ook dat ik op een aantal punten wel anders denk. Ook wel interessant vind ik.

Toegevoegd na 6 uur:
ik stem sowieso wat ik al van plan was, dat bepaal ik zelf al voordat ik een stemwijzer doe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt er niks wijzer van. Lees de partijprogramma's en maak dan een keuze. Je laat je stem toch niet bepalen door een computer. Ga op je eigen gevoel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitkomst sluit 100% aan met mijn politieke voorkeur

het klopte precies bij mij,maar de vorige keer niet in 2009 bij europa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is al gezegd dat "de stemwijzer" niet per definitie neutraal is. Het is net de vraag welke vragen gesteld worden en hóe ze gesteld worden, die jouw voorkeur bepalen. Het advies is: bepaal wat voor jóu belangrijk is, lees uit de programma's wie op die punten het beste scoort en laat vervolgens voor een deel (!) je gevoel spreken. Maar een garantie is ook dat niet. Maar ja, dát is de stemwijzer óók niet. Succes en veel geluk.