Hoe is het mogelijk, dat de EU landen jaarlijks 1 biljoen Euro aan belastinggelden kunnen mislopen?

Heb hierover laatst een artikel gelezen in een grote dagkrant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belastingontduikers en fraude.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...maar met de juiste wetgeving moet het toch wel controleerbaar en voorkombaar zijn als er tonnen aan Euro's naar een buitenlandse rekening gaan? Om mijn vraag toe te spitsen: Heeft de politiek wel interesse aan deze fraudebestrijding?
Als je naar al die bezuinigingen kijkt waarmee wij te maken hebben, lijkt dit wel een taboethema.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet perse fraude te zijn.
Er schijnen nogal wat mazen in de belastingwetten te zitten.
Als je die kan vinden en gebruiken is dat best kostenbesparend. Politici moeten na hun ambtsperiode ook weer ergens aan de bak.
Dus tijdens je ambtsperiode moet je het je toekomstige werkgever niet al te moeilijk maken.

Antwoorden (3)

Alles slordig word afgemaakt (niet eens gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar Italië, daar is t een volkssport om de belasting te ontduiken. Inmiddels hebben ze sinds kort een soort Sire reclam. Waarin men juist probeert om de jeugd te laten inzien dat als je belasting ontduikt, je de staat geld onthoudt. En dus de toekomst van Italië verzwakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Europese Unie telt 27 lidstaten (in 2013 komt Kroatië er nog bij) en verkeert in een economische crisis, waardoor ook de bevolking én de bedrijvenwereld het hard te verduren krijgen. Tevens is belastingsbetalingcontrole een mechanisme dat in vele landen nog niet op punt staat, zelf niet bij de stichters van de Unie (zoals België en Nederland dus).