Wat is het verschil tussen de verkenner en de informateur bij een kabinetsformatie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verschillen tussen de werkzaamheden van een verkenner en een informateur zijn niet precies formeel vastgelegd. Wat de betreffende personen precies moeten doen, is ook afhankelijk van de inhoud van de opdracht die ze krijgen. Op deze pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_kabinetsformatie vind je daarover deze informatie: "Werd er vroeger direct door de Koning na de consultatieronde de leider van de grootste partij tot formateur benoemd, sinds 1951 wordt er eerst een informateur benoemd. De introductie van de informateur kwam voort uit het feit dat de andere partijen het de formateur lastig konden maken, waardoor de winnaar van de verkiezingen de kabinetsformatie verloor. De informateur krijgt de opdracht onderzoek te doen over welke punten door welke fracties met vrucht onderhandeld kan worden. Deze informateur is door de jaren heen steeds meer het werk gaan doen van de eigenlijke formateur. Dit heeft tot gevolg dat sinds de jaren 80 eerst een verkenner wordt benoemd die het verkennende werk van de informateur over is gaan nemen en de informateur de opdracht om het regeerakkoord samen te stellen. Als na de adviezen aan de Koning niet geheel duidelijk was welke richting het op moest is in latere jaren een tussen-informateur benoemd. Deze persoon staat net als de Koning boven de partijen, bijvoorbeeld de vicepresident van de Raad van State of een Minister van Staat." Op http://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvup/kabinetsformatie staat over de vorming van een nieuw kabinet de volgende tekst: "Als een bepaalde coalitie (samenwerking) van partijen niet zo voor de hand ligt, wordt altijd een informateur aangewezen. Deze onderzoekt in opdracht van de Tweede Kamer welke partijen in een coalitie zouden kunnen samenwerken. De informateur(s) krijgt de specifieke opdracht de vorming van een bepaalde coalitie te onderzoeken. Slaagt de informateur hier niet in, dan keert hij/zij terug bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer geeft vervolgens deze, of wellicht een andere informateur, een nieuwe opdracht voor een te onderzoeken coalitie. In theorie kan ook direct een formateur worden benoemd, maar in de praktijk wordt vrijwel altijd eerst een informateur benoemd. In enkele gevallen wordt eerst een verkennende fase ingelast." Het is dus lang niet altijd de gewoonte (geweest) dat er een verkenner wordt benoemd.

Verkenner ( is een padvinder ) nee die praat met alle partijen van pvv tot sp echt bijna ? Alle partijen . Van wat vind u van de uitslag en wat zou er wenselijk zijn voor het land. Dan zegt bijv de SP ik zou voor een links kabinet gaan met GL en ? dan begint al de zeer premature informatie dus verkennen wat mogelijk is op basis van de nieuwe situatie dus de PvdA zei wij doen ( liever ) niet mee dit x even zelf intern de boel op een rijtje krijgen . Dan gaat men ( Vd vorm ) naar de kamer voorzitter maar in de praktijk ook met de grootste partij . Dan wordt er een eerste wenselijke ( en mogelijk ) inventarisatie gemaakt dan wordt er geïnformeerd naar de standpunten die wel of niet bespreekbaar zijn . En wat kan er uitgeruild of juist anders om we doen dat wel of juist niet of dat laten we liggen voor een volgende regering ( in het verre verleden waren de taboes de AOW of de hypotheek aftrek of ontslag recht ) Dat is de echte informatie fase . Dan komt mogelijk een formatie fase wie krijgt welk ministerie en wie wordt minister of staats secretaris . Dus er komt denk ik ook nog een formatie fase. Maar je weet het nooit er kan ook in eens toch een heel andere combinatie komen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100