zijn er ergens in Nederland lokale GroenLinks politici VOOR kernenergie?

GroenLinks stemmers in mijn omgeving zijn allemaal VOOR kernenergie, maar de partijleiding gek genoeg NIET..

2 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee. Standpunt GroenLinks is tegen kernenergie.
SentWierda
2 jaar geleden
Lokaal (gemeenteraad) heeft GroenLinks soms een standpunt dat het tegenovergestelde is van het landelijke standpunt (Tweede Kamer).
Voor de partij (Tweede Kamer) is dat erg frustrerend.
SentWierda
2 jaar geleden
@TurfGraver. Als het landelijke standpunt van GroenLinks is tegen kernenergie, hoe is dan het lokale standpunt? Lokale politici kunnen toch tegendraads zijn?

Antwoorden (2)

(Zeer waarschijnlijk): Nee.
(Ik heb het ze niet allemaal gevraagd, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen)

Het idee van een samen in een politieke partij zitten is dat men een aantal kernwaarden onderschrijft. Voor GroenLinks is kernenergie een belangrijke pijler in dat gedachtengoed. In officiële uitingen zullen ze zich dus gezamenlijk achter dat standpunt scharen.
Toch is er een dilemma aan het ontstaan, aangezien kernenergie CO20vrij is. En GroenLinks óók de uitstoot van CO2 aan banden wil leggen.
Ik kan me voorstellen dat er intern in de partij nog best wel discussie is over de te bewandelen weg. Maar da's intern binnen de partij. Officieel is GroenLinks, en daarmee ook de gemeenteraadsleden, nog steeds tegen.
Ja, er zijn lokale GroenLinks politici voor kernenergie. Zoals er ook andere onderwerpen zijn waarbij lokale politici van GroenLinks tegen het landelijke GroenLinks standpunt zijn.
Zie het opinieartikel over kernenergie van enkele lokale GroenLinks politici (uit Diemen en Den Haag), in de Volkskrant, 20/21 januari 2021: Kom Groenen, laat dat taboe op kernenergie los
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/kom-groenen-laat-dat-taboe-op-kernenergie-los
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Helaas werkt de link niet :-(
Amadea
2 jaar geleden
Die moet zijn https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/kom-groenen-laat-dat-taboe-op-kernenergie-los~bdc222a3/
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Dank. De link in mijn scherm is nog zo'n veertig lettertekens langer....