ik ben in nederland geboren en heb langer dan 10 jaar daar gewoont, maar mijn ouders zijn surinamers waarom ben ik geen nederlander?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Heb je de Nederlandse nationaliteit, dan ben je Nederlander. Ik neem aan dat je de Nederlandse nationaliteit hebt en dus Nederlander bent, omdat je hier geboren bent.

Je bent in ieder geval wel een allochtoon, omdat je ouders Surinamers zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt niet.
Je bent geen Nederland "omdat" je hier geboren bent.
Je bent geen allochtoon "omdat" je ouders Surinaams zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand waarvan 1 of beide ouders in het buitenland geboren zijn is automatisch een allochtoon. Wat betreft het NederlanDER zijn, daar kun je gelijk in hebben.
Het ligt eraan of jouw ouders de Surinaamse nationaliteit hebben of de Nederlandse: veel Surinamers zijn na de onafhankelijkheid namelijk hun Nederlandse nationaliteit kwijtgeraakt op grond van het nationaliteitsverdrag. Alleen het wonen in Nederland is overigens niet voldoende om ook de Nederlandse nationaliteit te kunnen krijgen.

Hieronder kun je zien hoe het zou moeten zitten als jouw ouders wel de Nederlandse nationaliteit bezitten:

"Nederlandse vader of moeder

Elk kind van een getrouwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het kind buiten Nederland is geboren. Het kind van een getrouwde Nederlandse moeder is na geboorte ook automatisch Nederlander, ook als de moeder met een niet-Nederlandse man is getrouwd. Deze regel geldt sinds 1985.

Het kind van een ongetrouwde Nederlandse moeder is na geboorte automatisch Nederlander. Deze regel geldt al langer dan 1985.

Nederlandse nationaliteit door erkenning vader

Het kind van een ongetrouwde niet-Nederlandse moeder krijgt niet de Nederlandse nationaliteit. Totdat een man het kind erkent, heeft het (voor de wet) geen vader. Het kind wordt Nederlander als:

een Nederlandse man het kind erkent voor de geboorte of voordat het 7 jaar wordt. Dat kan op het gemeentehuis in Nederland of in het buitenland. Zodra het kind erkend is, krijgt het kind de Nederlandse nationaliteit. Deze regel geldt sinds maart 2009.
het kind na de 7e verjaardag wordt erkend. De Nederlandse vader moet dan binnen een jaar na erkenning met een DNA-bewijs aantonen dat hij de biologische vader is. Heeft de vader geen DNA-bewijs, dan kan hij zijn kind opgeven voor een optieprocedure om de Nederlandse nationaliteit te krijgen. Hij moet het kind dan wel eerst 3 jaar verzorgen en opvoeden."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij niet de Nederlandse nationaliteit hebt, dan moet je aan je ouders vragen
waarom die dat niet geregeld hebben.
Sinds de invoering van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden in 1954 hadden Surinamers de Nederlandse nationaliteit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Surinamers_in_Nederland

Elk kind van een getrouwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander. Maar als jouw ouders de Nederlandse nationaliteit zijn kwijtgeraakt en niet teruggevraagd, dan geldt dat dus niet voor jou.

Toen Suriname in 1975 onafhankelijk werd, bepaalde het nationaliteitsverdrag wie Nederlander bleef en wie Surinamer werd.
Als jouw ouders toen - of later - geen aanvraag hebben ingediend voor het Nederlanderschap, dan zijn zij Surinamer en jij waarschijnlijk ook.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nederlander-worden/terugkrijgen-nederlandse-nationaliteit-voor-surinamers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb eens een keer gehoord, dat je nationaliteit vast gesteld wordt aan de nationaliteit van de mensen die 3 generaties voor jou leefden, in jouw familie natuurlijk. Dus als de ouder van jouw opa en oma ook in Suriname geboren zijn, betekent dat je Surinaams bent, ik weet dit echter niet zeker...