Kan je op de een of andere manier een persoonlijke vraag stellen aan bijvoorbeeld een lid van het koningshuis?

Ik vraag me al jaren af. Staat koningin Beatrix ook gewoon in de keuken een bak boerenkool te koken met worst. Of besteld ze wel eens chinees.

Ik heb eigenlijk geen idee daarover. En ik vroeg me dus af of je zo iets kan vragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb zelf vroeger wel eens naar de Koningin geschreven over een serieuze zaak.
Kreeg antwoord via een secretaris namens haar met de mededeling dat het door gestuurd was naar het ministerie voor behandeling waar ik later ook antwoord op heb gekregen. Later hoorde ik van een ander dat die dat ook gedaan had maar die kreeg hem weer retour omdat de aanhef van de brief niet goed was. Ik denk dat het maar heel zelden voor komt dat ze persoonlijk antwoord.
Antoni
11 jaar geleden
Ja, dat klopt, dat brieven naar ministeries worden doorgestuurd. Als het gaat om regeringszaken, dan kan of kunnen de betrokken minister(s) de brief beantwoorden. Zij maken immers ook deel uit van de regering! De koningin of haar medewerkers zullen wel in de gaten houden of de doorgestuurde brief daadwerkelijk wordt beantwoord door het ministerie. Sommige mensen sturen hun vraag of klacht naar allerlei overheidsvertegenwoordigers tegelijk. Dat heeft vaak weinig nut, als de ontvangers de brieven doorsturen naar één persoon of één organisatie, die de vraag of klacht het beste kan behandelen. Op persoonlijke vragen aan de koningin zal door de medewerkers, namens de koningin, worden gereageerd. Of dat een antwoord op de vraag zal zijn, dat is een kwestie van afwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha. Ik zie Beatrix al helemaal voor me. In haar joggingpak, boerenkool aan het koken en het dan opeten voor de tv.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja idd, bord op schoot en dan een flut programma kijken. hahaha

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Je kan een brief schrijven. Onderstaande tekst is te vinden op de website van het Koninklijk Huis: http://www.koninklijkhuis.nl/globale-paginas/contact/

"De post voor de leden van het Koninklijk Huis kan gestuurd worden naar Paleis Noordeinde. Post voor Prinses Margriet en Professor Mr. Pieter van Vollenhoven kan gestuurd worden naar Huis het Loo. Hier vandaan wordt de post doorgestuurd aan het secretariaat van de geadresseerde.

Paleis Noordeinde
Postbus 30412
2500 GK Den Haag

Huis Het Loo
Koninklijk Park 23
7315 AA te Apeldoorn

Wanneer u een brief schrijft aan een lid van het Koninklijk Huis, kunt u de volgende aanhef gebruiken:

• voor H.M. de Koningin: Majesteit of Mevrouw;
• voor Z.K.H. de Prins van Oranje, H.K.H. Prinses Máxima, Z.K.H Prins Constantijn, H.K.H. Prinses Laurentien en H.K.H. Prinses Margriet: Koninklijke Hoogheid;
• voor prof.mr. Pieter van Vollenhoven: Hooggeleerde Heer;
• voor de zonen van Prinses Margriet en hun echtgenotes: Hoogheid."
Antoni
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol een brief sturen. "Dag koningin,
Ik wil graag weten of u wel eens boerenkool staat te koken.
Met vriendelijke groet," Je zal ongetwijfeld gelijk hebben Antoni, maar het lijkt zo vreemd om daar post over te sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt vast wel antwoord, maar niet van de koningin, maar namens de koningin. Ik verwacht dat het antwoord zal zijn dat er geen mededelingen gedaan worden over het privé leven van hare majesteit.
Antoni
11 jaar geleden
HeerVoldemort, wil je liever even bellen: "Dag, mevrouw, mag ik u iets vragen? Kookt u wel eens boerenkool?". Dat lijkt mij nog vreemder... Je kan natuurlijk je brief altijd iets langer maken en in algemenere termen schrijven. Of je laat een jonge kennis of familielid de brief schrijven. Misschien krijgen kinderen eerder een ècht antwoord op zo'n vraag. Naar mijn idee mag je overigens aan de koningin over ieder onderwerp een brief sturen. Jouw vraag zal echt niet de vreemdste zijn, die ze ooit heeft gehad... Misschien is koken wel een van haar hobby's, waar ze nu meer aandacht aan kan gaan besteden... nelly3, ik denk dat de koningin wel (vrijwel) alle post onder ogen krijgt, maar haar medewerkers een reactie laat schrijven, die zij moet goedkeuren.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hehe, nou ik zat eerder te denken aan Man bijt Hond variant, dag mevrouw mogen we mee eten?
Antoni
11 jaar geleden
Mij lijkt het een vraag voor Willem Wever: "Kookt (of eet) de koningin wel eens boerenkool met worst?" http://www.willemwever.nl/

Andere antwoorden (1)

Ja hoor. Je mag Beatrix vanalles vragen.
Maar op deze vragen zul je geen antwoord krijgen.

Hare Majesteit na vijven.
Hoe is de Koningin na 'kantoortijd' te midden van haar gezin? Van tijd tot tijd, in het kader van bijzondere gelegenheden, mag die vraag best eens worden gesteld en dan blijkt dat het moeite kost een door de feiten geschraagd antwoord te formuleren. Koningin Beatrix doet namelijk de grootste moeite om werk en privé-leven strikt gescheiden te houden.

In het uitgebreide televisie-interview dat Hella Haasse ter gelegenheid van haar vijftigste verjaardag met haar had, liet de Vorstin daar al geen twijfel over bestaan. Zij zei toen onder meer: "Wat wij, mijn man en ik, proberen te doen is inderdaad ons privé-leven met ons gezin, ook met de kinderen, heel erg te beschermen. Misschien, sommige mensen zeggen wel eens, een beetje te zeer. Het kan ook misschien in de ogen van buitenstaanders wel eens wat krampachtig overkomen, maar het is een kostbaar goed en wij zijn daar zeer op gesteld en we houden het erg graag voor onszelf."

http://krant.telegraaf.nl/krant/actueel/beatrix/teksten/beatrix.beatrixprive.html