Hoe werkt de regeringsvorm van Libie precies?

Mag de bevolking massaal stemmen over beslissingen? Is fraude hier niet heel makkelijk door de regering? Het lijkt wel communisme 2.0?
Ik las er een kort stuk over op nu.nl:

http://www.nu.nl/buitenland/2423886/bondgenoot-van-ex-president-tunesie-gedood.html

(laatste alinea)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De Libische staatsvorm is van een compleet andere opzet dan in andere republieken. Khadaffi zegt dat Libië een "zuivere socialistische staat" is, het is echter zo dat de formele overheidsinstituten hier en daar vaag gedefinieerd zijn. Ghadaffi zelf is officieel niet president of premier van het land, maar beschrijft zichzelf als een soort "gids" die het Libische volk helpt het socialisme te realiseren. Libië heeft een semi-grondwet en de wetten van het land zijn afgeleid van het socialisme, de islamitische wet, de sharia en van Ghadaffi's "Groene Boekje" van politieke filosofie. Libië is formeel een naar het socialisme gevormde staat.

In de praktijk kan Libië gezien worden als een dictatuur, met Muammar Ghadaffi (Gids van de Revolutie) aan het hoofd die decreten uitvaardigt, met hulp van een kleine kliek van militaire en politieke ambtenaren. Libië is beschuldigd van grootschalige schendingen van de mensenrechten en door de overheid gesponsord terrorisme.

De huidige grondwet dateert van 1976. Een systeem van volkscongressen structureert de beraadslagingen, waaraan iedere Libische burger vanaf 18 jaar deel aan kan nemen. Ieder volkscongres kent als uitvoerende raad een volkscomité (een soort ministerie) dat verantwoording aflegt aan hun volkscongres. De voorzitters van de volkscomité hebben zitting in een Algemeen Volkscomité, een soort ministerraad. De Secretaris-generaal van het Algemeen Volkscomité fungeert als premier. Er is scheiding aangebracht tussen de uitvoerende en de wetgevende macht (trias politica).

De volksvertegenwoordiging (dat dus onder andere uit de volkscongressen bestaat) kent ook een Algemeen Volkscongres (27.000 leden), het parlement. De Secretaris-generaal van het Algemeen Volkscongres fungeert als formeel staatshoofd. De Huidige minister van buitenlandse zaken is Abdel Rahman Shalgham.

Politieke partijen zijn, met uitzondering van de door Ghadaffi geleide Arabische Socialistische Unie (formeel geen politieke partij), verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op het eerste antwoord, Libie is natuurlijk (vanuit Westers perspecitief gezien) niet een democratisch land te noemen. Hoewelde formele status van el-Qadhafi misschien anders is, is hij een dictator. De verschillende instituten zijn vaak schijn en een dekmantel van een door de leider, in dit geval el-Qadhafi, en zijn kliek gerunde staat.