Waarom zijn de medicijnen in Cuba goedkoper dan in de VS?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
ronron1212
11 jaar geleden
ja cuba is geen vs en ook geen nederland prijzen zijn overal anders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het dan natuurlijk wel over dezelfde geldsoort omgerekend
ronron1212
11 jaar geleden
Ja en de prijzen zijn altijd overal anders elk land heeft zijn eigen prijzen omgerekend en wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best raar!
Want veel geneesmiddelen kunnen ze niet krijgen door het embargo..
Ze werken veel met homeopatische zelf verbouwde middelen..
Dus zet ik mijn vraagtekens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron@ ja begrijp ik, maar ik zag pas in een documentaire dat de prijzen van medicijnen in de vs en in cuba meer dan 100 keer verschilden. En het ging hierbij om dezelfde soort medicijnen. Het medicijn kost in de vs 120 dollar en in cuba maar 5 dollarcent. Dus wilde ik weten hoe dit nou kon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ccrpro. ik heb die documentaire ook gezien. Ik vind het inderdaad ook heel raar dat er zo'n groot prijsverschil is.
ronron1212
11 jaar geleden
Castro houdt de medicijn prijs waarschijnlijk laag

Het beste antwoord

In een ontwikkelingsland als Cuba steekt het niveau van de gezondheidszorg inmiddels ver boven die van de westerse landen uit. Koffi Anan: "Daar kunnen we met zijn allen wat van leren." Zorg is daar voor iedereen gratis. Niks premies of winst maken uit medicijnen!
Vanwege de blokkade kan Cuba veel geneesmiddelen niet importeren. Daarom werkt Cuba al jarenlang met homeopathische middelen. Vele malen goedkoper. Veel andere medische goederen en hulpmiddelen (waaronder verband) kunnen evenmin geïmporteerd worden door het handelsembargo. Door recycling lost de Cubaanse overheid dat op.
Waarom dit allemaal kan op Cuba? Omdat de maatschappij daar gebouwd is op rechtvaardigheid, de macht van het kapitaal gebroken heeft en zoveel mogelijk geldrelaties heeft verbannen. In een socialistische economie, die zich richt op de menselijke behoeften en niet op winstmaximalisatie, kunnen mensen gratis zorg, gratis onderwijs enz. genieten.
fremar