Bij welk ministerie of instantie moet je dan zijn?

In een buurt van een gemeente zijn problemen door een psychiatrisch patiënt. Dus eigenlijk zou het Welzijnswerk de man moeten begeleiden om het leven in de buurt draaglijk te maken.
In de plaats daarvan heeft de patiënt een advocaat in de arm genomen. Deze bedreigt nu de buren van de patiënt met absurde eisen. Bijvoorbeeld met de eis dat zij het de patiënt toestaan om zijn motor of zijn fiets midden op de openbare weg te parkeren, en indien de buren de fiets daar dan weghalen, een kort geding zal worden aangespannen.

Hoe absurd dit ook is, het gebeurt echt.

De advocaat meent op te komen voor het welzijn van de man. Dat beweert zij.

Naar mijn idee zou een advocaat zo'n cliënt niet moeten aannemen, maar doorverwijzen naar deskundigen die verstand hebben van gedrag en of welzijn.

Deze handelwijze is maatschappelijk ontwrichtend, omdat iedere psychiatrische patiënt zo zijn gedrag aan zijn omgeving kan opdringen. Ik acht dit volkomen ongewenst.

Bij welke instanties kan ik dit probleem neerleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een lange adem en vooral als jullie allemaal volhouden (dus meerdere bewoners), dan kan het lukken om een oplossing te vinden.
Sterkte vast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo de overlastveroorzaker in een huurwoning woont kan je bij de verhuurder een klacht neerleggen wegens het verstoren van jouw rustig woongenot. Ze zullen niet blij zijn om daarmee aan de gang te moeten (en dikke kans dat ze eerst zullen argumenten dat het hun pakkie an niet is) maar ze zijn wel verantwoordelijk voor het gedrag van hun huurders. Je zal echter wel heel specifiek moeten zijn en moeten laten zien dat je niet praat over een incident maar over voortdurende overlast die maakt dat je niet meer rustig kan wonen in je eigen buurt/huis. Dit soort klachten is zelfs grond voor uitzetting maar daar kan helaas nogal wat tijd overheen gaan. Zeker als iemand een psychiatrisch verleden heeft kan dat moeilijk worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het heeft hier anderhalf jaar geduurd, maar de 'boevenbuum' is weg en we zijn allemaal weer aan het wennen aan stilte en gewoon de deur uit kunnen zonder te hoeven kijken of hij ergens rondwaart en dergelijke.
Pas als zo iemand weg is voel je echt de impact die het had :-(

Het beste antwoord

Ik denk dat je "het probleem" moet ontleden, want anders verzand je in een onmogelijke discussie:

1. de betrokkene veroorzaakt overlast die aangepakt moet worden.
2. de betrokkene heeft recht op individuele hulp (zowel psychologisch als juridisch).
3. het juridisch verweer dat de betrokkene voert.

Om met het laatste te beginnen: de man heeft recht op juridische bijstand en een advocaat mag eisen "wat-ie wil". Maar die eisen moeten natuurlijk wél redelijk zijn en binnen de wet vallen. Daarvan lijkt me in deze situatie geen sprake. Het is de omgekeerde wereld dat een overlastveroorzaker gaat bepalen hoe zijn omgeving zich moet gedragen. Overigens staat het je vrij om de eis af te wijzen en/of een tegeneis in te dienen.
Ik vind het trouwens niet verstandig dat omwonenden zelf een motor of fiets gaan weghalen als die midden op de weg geparkeerd staan (tenzij de veiligheid van weggebruikers in direct gevaar is): veel beter kun je de politie inschakelen.
Voor de rest zou ik zeggen: richt je niet op die jurist, maar pak de kern van het probleem aan, namelijk de overlast.

Wat punt 1 betreft: bij overlast zou je in de eerste plaats de politie moeten inschakelen. In tweede instantie kun je denken aan de GGD/GGZ of maatschappelijk werk.

Probleem in ons land is dat patiënten zelf toestemming moeten geven om een psychiatrische behandeling te ondergaan. Gedwongen opname kan alleen wanneer een burgemeester daarvoor toestemming geeft, maar dan moet de betrokkene een "direct gevaar" opleveren voor zichzelf of zijn omgeving.

Wanneer iemand regelmatig "door het lint gaat", zal de politie daarvan op de hoogte zijn. Vaak wordt er in zulke gevallen een arts van GGD/GGZ op afgestuurd om de situatie te beoordelen en eventuele hulp of begeleiding te regelen. Die weg zou ik bewandelen. Het kost een hoop tijd en frustratie, maar zo is het in ons tolerante landje nu eenmaal geregeld.

Als de overlastveroorzaker overigens een huurwoning van een corporatie heeft, zou ik die ook zeker benaderen.

Succes!

Toegevoegd na 29 minuten:
Als aanvulling: de rijksoverheid heeft de verantwoordelijkheid voor dit soort kwesties volledig bij de gemeenten neergelegd. Als de problemen zich langdurig voordoen en niet (adequaat) worden aangepakt, zou je de kwestie eens kunnen voorleggen aan b.v. politieke partijen in de gemeenteraad (en denk dan vooral aan leden van de raadscommissie Zorg & Welzijn). Eventueel kun je via de pers nog wat "aanvullende druk" uitoefenen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verantwoordelijkheid is bij de gemeenten neergelegd.
Heb je daar iets over? Dit werkt dan tweezijdig: de gemeente laten zien dat er een probleem is & dat dit terecht bij hun wordt neergelegd. En bij de advocaat het gemotiveerde verzoek om te stoppen met het tegenwerken.
Pieter2011
12 jaar geleden
Gemeenten zijn volgens al vele decennia verantwoordelijk voor alles wat met "zorg en welzijn" te maken heeft. Ik weet niet of het om een kleine of grote gemeente gaat, maar je zou eens een gesprek kunnen aanvragen met de wethouder die dat in zijn/haar portefeuille heeft. En ook heeft elke gemeente zo'n raadscommissie die het lokale beleid bepaalt en toeziet op de uitvoering. Je kunt ook zo'n raadslid eens benaderen voor een gesprek. Dat vinden ze volgens mij nog best leuk ook! Zij zijn toch de deskundigen en kennen alle regels en wegen die je kunt bewandelen. En die advocaat zou ik verder gewoon negeren. Als er problemen zijn: direct de politie bellen en proces verbaal laten opstellen. Ook een gesprek met de wijkagent kan nog weleens zinvol zijn. In elk geval: sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank!

Andere antwoorden (1)

Als er in jullie buurt opbouwwerk aanwezig is, zou ik hen raadplegen of een andere vorm van buurtbemiddeling, zoals wijkwerkers. Daarnaast kan een bewonersvereniging nog iets betekenen of hebben zij in ieder geval contactpersonen die kunnen helpen.