Zou de regering niet gewoon kunnen blijven zitten nu er een akkoord is over de bezuinigingen ?

& weken catshuis lukte niet nu na 2 dagen schijnt het wel te kunnen.
Na verkiezingen veranderd er niets dus zou het niet beter zijn de eerste bezuiniging geen nieuwe verkiezingen te laten zijn.

Toegevoegd na 33 seconden:
& = 7

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch gezien heeft u gelijk.

Antwoorden (2)

Het kunstje is nu gelukt onder druk van hoge boetes uit europa. Of dat met andere onderwerpen ook gaat lukken is maar de vraag.
De regering kan wel gewoon blijven zitten, maar ze zullen dan voor elk onderwerp een meerderheid bij elkaar moeten sprokkelen. Andere partijen zullen ook meer zichtbaarheid (ministers?) willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu kan dat niet meer. De regering heeft z'n ontslag al ingediend, en de koningin heeft al verzocht tot ontbinding van de tweede kamer.

Als ze dit hadden willen doen, hadden ze dat eerder moeten doen. Eigenlijk is het bizar dat het met drie dagen onderhandelen wél ineens kan, met een andere meerderheid. Ze hadden Wilders uit het Catshuis moeten zetten zodra Brinkman uit de fractie stapte: Wilders kon geen meerderheid meer leveren, dus CDA en VVD hadden gewoon door moeten gaan als het minderheidskabinet dat ze al wáren, en met hun pakket naar de kamer moeten gaan en te kijken of ze daar een meerderheid voor konden vinden.

De vraag is alleen of het akkoord dat er nu blijkbaar ligt, er ook gekomen was als de regering nog niet gevallen was. Dan hadden de partijen misschien graag bij willen dragen aan de val van het kabinet, terwijl ze nu ook electoraal wellicht nog een voordeel kunnen hebben door nu verantwoordelijkheid te nemen. (Hoewel dat laatste vaak ook andersom uitwerkt, electoraat beloont over het algemeen niet verantwoordelijkheid, maar het verdedigen van de belangen van bepaalde doelgroepen).

Maar in theorie hadden ze dat kúnnen doen inderdaad, in een eerder stadium proberen een andere meerderheid te vinden voor deze bezuinigingen. De vraag is alleen of dat gelukt zou zijn, én de vraag is wat Wilders had gedaan als ze in ruil voor bepaalde bezuinigingen ook wat dingen hadden moeten inleveren waar die niet achter kon staan, en of hij dan niet alsnog het kabinet had laten vallen op een ander punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, he, het lijkt wel knap politiek spel. Door het uittreden van Brinkman heeft men Wilders buitenspel kunnen/moeten zetten.