Waarom wordt de dollar duurder momenteel?

Ze drukken nu honderden miljarden dollars bij, dus de waarde daalt... Door het bijdrukken van dollars worden alle dollar-bezitters benadeeld toch... Als er een goudtegenwaarde bestaat, dat stond vroeger op alle biljetten, dan daalt de waarde van de dollar met de helft, als er tweemaal zoveel dollars bijgedrukt worden, en toch stijgt de waarde momenteel... Ik snap hier niets van...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

We trappen er allemaal in, als ze zeggen dat de dollar 2 euro is, dan duurt dat even, maar we geloven toch alles wat er gezegd wordt. Dus ook dit.

Ze hadden allemaal de dollar moeten afschaffen of niet meer moeten accepteren nergens nie. De bankiers hebben bewezen geen verantwoordelijkheid te dragen en nu moeten wij ze die afpakken door geen enkele dollar meer als betaalmiddel te accepteren. En dan wordt de dollar ook nog duurder, compleet gek zijn ze (we).

What to do?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik kan een paar redenen bedenken; Omdat van de andere valutasoorten nog meer wordt bijgedrukt? Of omdat de USA zo goedkoop is geworden dat er de vraag naar producten uit de USA flink is gestegen. Omdat de waarde van de dollar te veel is gedaald en er nu een correctie plaats vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De euro was een hele tijd relatief erg duur, misschien is er nu meer handel met Amerika en stijgt daardoor de dollar.

Verder is de krimp van de economie in % groter in Europa dan in Amerika.

Volgens de samenzweringen wordt de dollar al jaren kunstmatig hoog gehouden.

Toegevoegd op 06-05-2009 11:28:24
http://www.goeievraag.nl/vraag/us-dollar-kunstmatig-omhoog-gehouden.3718
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zou je gelijk hebben dat wanneer je meer geld drukt met een achterliggende gelijkblijvende goudvoorraad de waarde zou dalen. Echter, de rechtstreekse goudkoppeling is lang geleden al afgeschaft en bovendien is de goudprijs ook zeer aan fluctuaties onderhevig. Het bijdrukken van biljetten moet er uiteraard niet toe leiden dat de dollar zijn geloofwaardigheid verliest, maar dat gebeurd niet meer door er voor ind e plaats een blok goud bij te leggen. De staat zal garant staan voor de tegenwaarde.

Het bijdrukken en de waarde moet je dus hedentendage gewoon volledig los van elkaar zien, de waarde van de dollar stijgt weer omdat mensen meer vertrouwen hebben in de toekomst, omdat men verwacht dat de crisis op zijn retour is of noem nog maar tientallen andere redenen. Voor een groot gedeelte is dat sentiment en gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de huidige economie zo ingewikkeld in elkaar zit en dus zoveel factoren een invloed hebben dat het vrijwel onmogelijk is om het koersverloop van valuta te voorspellen. Rentestanden en bijdrukken van geld zijn traditionele indicatoren, maar in deze crisis spelen er zoveel aspecten mee.

Het zou kunnen zijn dat de Amerikaanse economie verder is in het zuiveren van hun bankenwereld dan de Europese. Ik heb wel eens ergens gehord dat via hypotheken en hedgefonds en allerlei indirecte constructies de Deutsche Bank voor een groot deel verwikkeld is in de hypotheekmalaise in de USA. En dat al deze bagger al gezuiverd is, lijkt me sterk.

Verder zijn de Amerikanen altijd goed in het oppeppen van hun export en het plots introduceren van importheffingen om zodoende hun economie te beschermen.

Kortom, er is denk ik niet een logisch antwoord te geven waarom de dollar duurder wordt op het moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwakke dollar droeg in 2008 jaar bij aan de stijging van de olieprijs, omdat grondstoffen worden gebruikt om risico’s van een waardedaling van de dollar af te dekken. Nu de olie prijs onderuit gaat, stijgt de waarde van de dollar weer.

De dollar stijgt ook door de groeiende zorgen over de economische ontwikkelingen in Europese en Aziatische landen. Ook de beslissingen van de Bank of England en de Europese Centrale Bank om de rente niet aan te passen, versterken de dollar. Een verhoging van de rente doet de vraag naar een munt doorgaans toenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat de VS sneller herstellen van de economische crisis dan Europa. In de VS kunnen makkelijker rigoreuze maatregelen worden genomen, de shake-out is daar sneller en korter daardoor denk ik. Ik denk dat de dollar dit jaar nog naar de 1,00-1,10 gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1,00 - 1,10 wat?
Er is geen standaard waar de waarde van geld op gebaseerd is, veel geld is ook verzonnen en zijn gewoon wat cijfers op een beeldscherm.

Economie en geld is niet in twee zinnen uit te leggen. Als je Engels op orde is kan de bron misschien iets verklaren.