Is 't illegaal om zulke boompjes stiekum ergens midden in 't bos te planten? (In Nederland.) Zo ja: wat is de maximum straf?

(Natuurlijk planten als ie klein is, en dan hopen dat ie door kan groeien.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

In theorie moet je voor elke aanplan toestemming hebben van Staatsbosbeheer. Of wel de Boswachter ter plaatse. Los hiervan is bij mijn weten het klimaat dat wij hebben (nog) niet geschikt voor de bewuste boom. Dus zo groot als op de foto zal die niet worden...

Ik meen dat de maximale straf 2.500 euro is voor vernieling van (...) staatseigendommen. Te vervangen door 500 dagen hechtenis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weer zo'n niet te handhaven wet in Nederland, willen ze rondvliegend zaadjes door de wind meegedragen ook verbieden ergens neer te komen en te ontkiemen. Plant jij maar boompjes hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo mijn twijfels of Sequoia's het gaan redden in Nederland, maar buiten dat: Als ze je niet zien terwijl je aan het poten bent, kunnen ze je ook geen straf uitdelen, dus in dat geval is de maximum straf 0 :)

Succes met poten. Hoop de boom ooit nog volgroeid te zien (duurt dat niet 1000 jaar?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat sequoia het kortste woord is waar alle klinkers in voorkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nu wel.
Is leuk woord voor Galgje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de y geen klinker?
Zoals in Yrseke?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeeh u heeft een punt
ja het illegaal en de straf staat hier boven vermeld. Het is niet alleen illegaal het kan ook erg schadelijk zijn. Inheemse bomen kunnen het bos over nemen ten koste van onze eigen soorten. Dat is gebeurt in het bos tussen Soesterberg en Zeist. Ze hebben daar nu grote gedeeltes van weg gehaald om de schade proberen te herstellen. Niet doen dus. Al vermoed ik dat de boom die jij wilt planten niet zo snel zal gaan. Die groeit zeer langzaam als hij hier al groeit.

Toegevoegd op 15-05-2009 08:51:20
eerste zin: Ja het IS illegaal...

Toegevoegd op 15-05-2009 11:39:48
Inheems moet uiteraard uitheems zijn ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inheemse bomen die het bos overnemen???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik neem aan dat R2P2 Uitheemse bomen bedoeld.
Stel je toch eens voor dat de oerhollandse eik de oerhollandse kastanje wegdrukt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard bedoelde ik uitheemse bomen :D Bedankt voor de correctie ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen dat ie 1m. in hoogte per jaar kan groeien (onder goede omstandigheden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om welke uitheemse soort ging 't bij Zeist?
Zo maar ergens bomen planten is niet toegestaan. Daar zijn allerlei regels voor en dit wordt gedaan door officieel daarvoor erkende bedrijven in opdracht van de overheid of andere bedrijven. Zoals bijna alles in Nederland is geregeld, is dit ook geregeld.

Het is wel waar, zoals een andere antwoordgever aangaf, dat als ze je niet ontdekken, je ook geen boete of andere straf kan krijgen. Dat lijkt me duidelijk.
Antoni