Mag een deurwaarder een item in beslag nemen dat niet van de desbetreffende persoon is maar wel op zijn terrein ligt?

Een vriend van mij heeft een boete openstaan en daardoor kwam er een deurwaarder bij hem. Mijn laptop lag bij hem in zijn kamer en voor de rest niet veel waardevolle spullen. Mag een deurwaarder dan mijn eigendom meenemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

als aangetoond kan worden dat hij van jou is niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is zo, je naam moet erop staan en de naam van de laptop
Indien jouw vriend niet kan bewijzen dat die laptop van jou of iemand anders is dan staat het de deurwaarder vrij om die laptop te registreren als in beslag genomen.
In principe neemt de deurwaarder nooit direct voorwerpen mee. Hij dient eerst een vaststelling te doen en zaken te noteren die hij in beslag wenst te nemen.
Er zijn wel deurwaarders die cash geld onmiddellijk in beslag nemen als het openlijk te grabbel ligt.
Of ze op dat moment hun boekje te buiten gaan of niet is mij niet echt duidelijk doch in de praktijk gebeurt het wel.

Op geld staat geen naam dus daar kan je weinig tegen beginnen doch als er een voorwerp wordt meegenomen dat niet tot de eigendommen van de schuldenaar behoort dan kan je dat bij de deurwaarder zelf terug claimen via aankoopbewijzen. In principe krijg je dan ook onmiddellijk jouw eigendom terug. In geval van twijfel wordt het een rechtzaak.

Probeer dat laatste alleszins te vermijden door steeds de aankoopbewijzen van jouw persoonlijke goederen te bewaren tot deze goederen voor jou geen waarde meer hebben. En blijf vooral hoffelijk tegen deurwaarders want ze zijn van het pitbull-soort, ze zijn gefocust op hun doel en hebben doorgaans weinig zin voor humor als ze van dienst zijn. Kalm blijven, goed luisteren naar wat ze écht te zeggen hebben en dialogeren ipv te discussiëren dat is winter en zomer goed ;-)

Succes ermee!

Toegevoegd na 3 minuten:
Indien je jouw aankopbewijs kwijt ben ga dan naar de persoon of winkel van wie je hem kocht en vraag een duplicaat aan waarop duidelijk het serienummer en jouw naam vermeld staat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deurwaarder die namens de Belastingdienst optreedt, dus t.b.v. een vordering van de Belastingdienst, kan op grond van het bodemrecht alle goederen die zich ten huize van de schuldenaar bevinden tot zich nemen.