Bron: wikipedia.org/wiki/Mandaatgebied

Een mandaatgebied of kortweg mandaat is de voogdij na de Eerste Wereldoorlog op basis van artikel 22 van het Handvest van de Volkenbond, die door verschillende staten (mandatarissen) werd uitgeoefend. Deze voogdij werd uitgeoefend over voormalige Duitse koloniën en delen van het vroegere Ottomaanse Rijk, onder toezicht van de mandatencommissie van de Volkenbond. Deze gebieden kunnen in feite gezien worden als een annexatie van de Duitse kolonies en delen van het Ottomaanse Rijk door de overwinnaars van de Grote Oorlog.
Men onderscheidde: A-mandaten, in principe onafhankelijke gebieden waarvan men vond dat die tijdelijk bestuur nodig hadden, B-mandaten, voor onbepaalde tijd als afzonderlijke eenheid door de mandataris te besturen, en C-mandaten, door de mandataris te besturen als deel van het eigen gebied of van de eigen kolonie.

A-mandaten
]
Mesopotamië (Brits mandaat tot 1932, het huidige Irak)
Palestina (Brits mandaat tot 1948, tegenwoordig Israël, Jordanië en de Palestijnse Gebieden)
Syrië (Frans mandaat tot 1945, tegenwoordig Syrië en Libanon)

B-mandaten
Brits-Kameroen (Brits mandaat, tegenwoordig verdeeld over Nigeria en Kameroen)
Brits-Togoland (Brits mandaat, het huidige Ghana)
Frans-Kameroen (Frans mandaat, het huidige Kameroen)
Frans-Togoland (Frans mandaat, het huidige Togo)
Ruanda-Urundi (Belgisch mandaat, tegenwoordig Rwanda en Burundi)
Tanganjika (Brits mandaat, het huidige Tanzania)

C-mandaten
Nauru (Australisch mandaat, het huidige Nauru)
Territorium Nieuw-Guinea (Australisch mandaat, tegenwoordig deel van Papoea-Nieuw-Guinea)
West-Samoa (Nieuw-Zeelands mandaat, het huidige Samoa)
Japans Zuidzeemandaat (Japans mandaat, tegenwoordig de Marshalleilanden, Micronesia, de Noordelijke Marianen en Palau)
Zuidwest-Afrika (Zuid-Afrikaans mandaat, het huidige Namibië)
Na de Tweede Wereldoorlog werden de mandaten omgezet in trustschappen onder supervisie van de Trustschapsraad van de Verenigde Naties, die in tegenstelling met de mandatencommissie onderzoek ter plaatse kon instellen. Japanse mandaten in de Zuidzee kwamen onder bestuur van de VS (het Trustschap van de Pacifische Eilanden); Zuid-Afrika weigerde de trustschapsovereenkomst te tekenen, en bleef Zuidwest-Afrika als C-mandaat besturen..
Bron: Wikipedia