Wat is het beste om te doen als je wilt studeren en geen verblijfsvergunning hebt in Nederland?

Hoi, ik doe momenteel 6 vwo en ik ben in illegaal in Nederland. Ik ben hier vanaf me 7e. Mijn ouders zijn hier komen wonen omdat ze dachten dat er hier een beter toekomst zou zijn voor ons. niet dus. Maar ik wil graag een goede toekomst opbouwen. Ik kom oorspronkelijk uit Turkije. Nou zou ik terug naar Turkije kunnen gaan na mijn vwo diploma te hebben behaald en daar studeren, maar volgens mij is het moeilijk om daar naar de universiteit te gaan en kost veel geld. Ook denk ik dat ik het taal niet goed genoeg beheers om daar te studeren. Er is geen mogelijkheid voor ons om in Nederland verblijfsvergunning te krijgen.
Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat is het beste voor mij om te doen? Kan ik hier studeren en eventueel daarna het land verlaten? Ik heb het profiel NG.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ook hier kost een universitaire studie veel geld

Antwoorden (2)

Hangt helemaal van je status af. Heb je wel een Nationaliteit of ben je Statenloos, wat is je asielstatus? Gelet op wat jij zo schrijft, gaat het heel moeilijk worden. Je kunt een studievisum aanvragen, maar die dien je eigenlijk in het land van herkomst aan te vragen. En of Leers nou zit te wachten op een 2e MAuro is zeer de vraag.

Wat mij verbaast is dat je er NU pas over gaat nadenken, terwijl je al 10 jaar in NL woont, en toch moet weten dat het aanzetten voor zo"n procedure wat eerder moet beginnen dan in 6 VWO.

http://www.inholland.nl/studiekeuze/studeren+bij+inholland/taalcentrum/taal+en+schakelcursus/studeren+met+een+studievisum/

Maar zonder meer details omtrent asielstatus, familiestatus, wordt het slechts gissen hier...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een ontzettend lastige situatie voor je. Jij bent nu de dupe van het feit dat je ouders - misschien uit onwetendheid? - naar Nederland zijn gekomen zonder verblijfsvergunning, en je woont nu zo lang hier dat teruggaan je complete leven op z'n kop zou zetten.

Wat er precies aan opties zijn weet ik niet: gaan je ouders nu terug? Lopen er nog procedures? Zou je je in theorie wel in Turkije kunnen vestigen? Het complete verhaal is ongetwijfeld veel ingewikkelder dan wat je hier beschrijft.

Een studievisum om in Nederland te studeren gaat denk ik erg lastig worden zolang je nog in Nederland bent. De IND wil namelijk een soort 'terugkeergarantie' hebben als iemand tijdelijk naar Nederland komt, en je moet dan aantonen dat er goede redenen zijn voor jou om terug te gaan naar het land van herkomst. Anders is er 'vestigingsgevaar', en wordt een aanvraag afgewezen. Voor studievisa ligt dat wel anders geloof ik, maar in z'n algemeenheid denk ik niet dat je zo'n visum gemakkelijk zult krijgen als je hier al illegaal hébt verbleven. Dat dan nog los van het feit dat je een visum aan zult moeten vragen bij de Nederlandse ambassade in Turkije, en het feit dat je aan moet tonen voldoende geld te hebben voor je onderhoud tijdens je studie.

Er bestaat trouwens geen wetgeving betreffende illegaal verblijf en het hoger onderwijs, dus de regels verschillen per onderwijsinstelling. Er zijn universiteiten waar je je gewoon in zou kunnen schrijven als je eenmaal je VWO-diploma hebt gehaald. Zolang je hier woont, zou studeren dus mogelijk zijn. Je zult alleen niet in aanmerking komen voor studiefinanciering, en aangezien illegaal verblijf nu strafbaar is gesteld, lijkt dat me ook geen oplossing.

Wat wel een oplossing is? Ik zou het echt niet weten. Ik denk ook niet dat je zomaar in een ánder land een studievisum kunt krijgen vanuit een situatie van illegaal verblijf, en hoe dan ook zit je met een financieel probleem. Volgens mij is je situatie te ingewikkeld om op deze manier via internet alles uit te kunnen pluizen, en ik raad je dan ook aan om contact op te nemen met bijvoorbeeld Stichting LOS, (http://www.stichtinglos.nl/) het Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt. Zij zijn bekend met de wetgeving op dit gebied, en kunnen je hopelijk ook juridisch verder helpen of je in contact brengen met iemand die dit kan. Ik hoop dat je een manier vindt om verder te studeren en je leven weer op te bouwen. Waar dat dan ook zal zijn, ik wens je daarin alle goeds toe.