Moet bij een inbraak de bewoner ook zelf vingerafdrukken afgeven voor het politieonderzoek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me handig. :)

Het beste antwoord

Nee, in de praktijk wordt er van bewoners geen vinerafdrukken afgenomen.

De politie heeft een enorm capaciteitsprobleem. Daarom kan er niet meer bij elke woninginbraak technische recherche worden gestuurd. Alleen als er zeer duidelijke sporen van de inbreker zijn, bijv op het glas dat is geforceerd, dan komt de tr. Tr neemt dan alleen een afdruk van dat spoor en haalt dat door de computer.

Waar verder veel misdrijven mee op worden gelost zijn bloedsporen.

De politie, de noodhulp, komt overigens wel na elke inbraakmelding ter plaatse en neemt ter plaatse de aangifte op. Binnen twee weken zorgt de agent, die de aangifte heeft opgenomen voor een thuisbezoek bij de aangever voor nazorg en terugkoppeling.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt iedereen voor de antwoorden! :-)

Andere antwoorden (2)

De politie komt bij inbraak meestal helemaal niet eens meer langs. Meestal komt de wijkagent de volgende dag langs om aangifte op te nemen. Mocht er wel recherche langskomen dan zullen die echt geen vingerafdrukken van de bewoner afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk nemen ze dan wel vingerafdrukken van de bewoner af. Anders kunnen ze toch niet weten of het de inbreker of de bewoner was die (bijv) de hamer vast had?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bewoner laat toch overal vingerafdrukken in zijn huis achter...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vingerafdrukken nemen ze in Nederland echt alleen van criminelen af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ze 1000 vingerafdrukken vinden dan gaan ze die 1000 na van welke crimineel ze zijn, in plaats van dat er 999 al weggestreept kunnen worden van de bewoner zelf?
Apart..kost ze veel werk :)
Maar daarbij kan een bewoner ook zelf inbreken om geld te vangen, ook om die reden moet hij vinger afdrukken afgeven om te kijken of bewijsmateriaal niet naar de bewoner leidt.
ligt helemaal aan de aard van de inbraak. Bij ernstige (denk aan: de waarde!) kan de politie vragen om vingerafdrukken. Dit zeker om verwarring te voorkomen.