Is een fusie van Nederland en Vlaanderen mogelijk?

Ik ben hier niet om groot-Nederlandse idealen te verkondigen. Twee wereldoorlogen hebben ons al geleerd dat je maar beter niet aan grenzen moet gaan sleutelen. Echter, er bestaat een radicale minderheid in zowel Nederland als Belgie (een deel van de PVV en het Vlaams belang) die wel wat zit zitten de eenwording van dit kleine stukje aarde.
Er vanuitgaande dat er - wonder boven wonder - genoeg draagvlag is voor dit idee in beide landen, is een fusie van dit formaat dan wel mogelijk? Denk aan de problematiek rondom het koningshuis, de staatschuld, en onze regeringsvorm(en). Hoe aannemelijk is 'Groot-Nederland'?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou niks uitmaken want als Belgen ergens wel een hekel aan hebben is het een goed geregeerd bestuursapparaat; dat zou cold-turkey worden... Niemand kan er een touw aan knopen hoe de locale bestuursorganen werken (Belgen incluis) maar het land bestaat nog steeds danwel dankzij of ondanks...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In theorie ja. Maar dan moet er een zeg politieke wil zijn ja en draagvlak onder de bevolking en dat laatste is een dikke nee . Nee dat gaat niet gebeuren . Alles kan maar maar nee . Ik zie nog eerder Brabant en Limburg bij België :) je weet nooit wat voor ontwikkelingen zich nog voordoen in de toekomst van het uiteen vallen EU tot burgeroorlogen of ? Maar vooralsnog nee . Veel beter samen werken zou zeer wenselijk zijn maar er is een enorm ( terecht?) wantrouwen van de Belgen richting zeg de ollanders . Een land weer zijn is niet echt onmogelijk Maar zeer zeer onwaarschijnlijk .

Het beste antwoord

Het zou kunnen, als Nederland het Koningshuis weg zou doen.

' Er staat nu nog steeds in de Belgische wet dat niemand van het Nederlandse koningshuis ooit nog enige macht in België mag uitoefenen!'

In het filmpje van het Klokhuis wordt er uitgelegd wat er toen aan de hand was en er wordt een stukje uitgelegd over de Belgische Wet dat verbiedt dat Nederlandse Koning of Koningin nog enige macht in België mag uitvoeren.

Eigenlijk hebben wij dat nog steeds de macht van de koning en Koningin, want als de Tweede kamer een plan maakt, en de Eerste Kamer keurt dat goed, worden de plannen ondertekend door de Koning ,dus wij hebben eigenlijk nog invloed van de Koning.

' Positie

De Koning vormt samen met de ministers de regering. Sinds 1848 staat in de Grondwet dat de Koning onschendbaar is, en dat de ministers verantwoordelijk zijn. De Koning kan dan ook niet gedwongen worden af te treden naar aanleiding van een politieke handeling; een minister wel.
De onschendbaarheid van de Koning komt ook tot uiting in het zogenaamde contraseign. Elke wet die door het parlement is aangenomen, moet niet alleen door de Koning, maar ook door een minister zijn ondertekend. De Koning verleent zo zijn gezag aan de wet, terwijl aan de andere kant de verantwoordelijkheid van de minister tot uitdrukking komt.'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grondwet of niet, het Belgisch koningshuis heeft maling aan de grondwet dus waarom het volk niet. Het enige wat België lijmt is die gekke familie. Vlaanderen voelt zich al jaren meer verbonden met ons koningshuis. België zal België blijven, ook al gaat dat ten koste van Vlaanderen.