Zou een minister-president een dictatuur kunnen starten?

In theorie: Zou bijvoorbeeld de volgende minister-president in Nederland met zijn regering (bestaande uit 1 of meerdere partijen) in de Tweede Kamer en een meerderheid in de Eerste Kamer een dictatuur kunnen beginnen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee . Hooguit de dictatuur van de meerderheid . Stel eenderde van de bevolking is voor zeg ?? Gecontroleerde grenzen en de meerderheid niet. Tja de meerderheid legt zn wil op aan het geheel . In Europees verband is het democratisch gehalte helaas wat minder ook de manier hoe dan uiteindelijk de machtigste persoon wordt gekozen wint geen democratische prijs . De angst van velen in Europa is ook Oo als dat fout gaat te veel macht gecentraliseerd . Ja in geval van spanningen ( gezocht ) kan er een roep op een sterke leider komen ( Rusland scenario ) en ja het creëren van vijand's beelden en grote allianties in Europa hebben helaas vaker voor oorlogen gezorgd . De contra dictie in terminus . Enerzijds gezamenlijk ben je sterk en een aanval opeen is een aanval op allen maar een gek ( Oekraïne ) kan een totale oorlog veroorzaken . We hebben ons min of meer vrijwillig uitgeleverd aan de navo ( een goede zaak ) maar nu met nieuwe instabiele partners . Dus het gevaar voor dictatuur is van buiten af voor Nederland groter . Kan Nederland zomaar uit de navo ? ( ik vind dat niet wenselijk begrijp dat ) vind de USA dat goed ? Kan Nederland nog een nexit ? Er gaan steeds meer stemmen op in Europa voor meer centrale macht willen we dat en zo niet ? Wat is lokaal stem recht nog waard als een centraal gezag al de hoofdlijnen uitzet . Maar ga rustig slapen onze verkiezingen brengen ons geen dictatuur wij zijn een volkje van overleg ( polderen ) en ja de meerderheid beslist over de minderheid en dat kan je als een vorm van dictatuur zien .

Het beste antwoord

Natuurlijk is dat mogelijk, niemand kan in de toekomst kijken en de tijden veranderen nu eenmaal. Kijk er de geschiedenisboeken maar eens op na wat er allemaal veranderde in het bestuur van Nederland in de afgelopen eeuwen.

Een grondwet is daarbij ook niet 'heilig' en kan uiteraard ook gewijzigd worden, al zal dit niet snel gaan. De eerste grondwet van het koninkrijk der Nederlanden kwam in 1814 tot stand. In de loop der jaren werd hij vaker gewijzigd en vonden er zelfs hervormingen plaats....https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Grondwet
De huidige stamt van 1983 en er staan nog steeds wijzigingen op stapel, omdat er vaak aanpassingen nodig zijn aan een veranderende tijd.

Nederlanders hebben echter over het algemeen een uitgesproken hekel aan absolute alleenheersers. Daarom zal het niet zomaar gebeuren. Indien er echter aan bepaalde voorwaarden is voldaan, heb je ook in een democratie als de onze een kans dat we ons moeten laten overheersen door een dictator.
Een van die voorwaarden is, dat het politieke stelsel en de wetten in diskrediet zijn gebracht en het land onregeerbaar is. Ook kan zomaar een oorlog ontstaan waarbij en buitenlandse heerser een marionet instelt die een geweldsmonopolie bezit en een leger of gewapende bendes onder zijn controle heeft.

Nederlanders zijn echter pragmatisch ingesteld en daarom is het mogelijk dat onze coalitie met felle tegenstanders als de SP en de PVV toch samen kunnen werken en wij niet zo snel onregeerbaar worden.

Toch zijn er andere scenario's mogelijk. Het zou zomaar kunnen dat een buitenlandse mogendheid als bijv. 'de VS van Europa' de democratie in ons land zou afschaffen.
Ook zou de macht van de ambtenarij steeds groter kunnen worden en kunnen hierdoor zelfstandige bestuursorganen steeds meer macht naar zich toe trekken. Een instabiele regering werkt in de hand dat steeds meer bevoegdheden naar zo'n ZBO en overheidsinstelling wordt overgeheveld. Ook is het mogelijk dat etnische of religieuze conflicten tot een burgeroorlog leiden. Het is daarom zeker nodig om te voorkomen dat er hier een grote, niet- geïntegreerde etnische minderheid ontstaat.
Dan is er ook nog een kans dat grote bedrijven als Shell en mediaconglomeraten het land gaan beheersen...het zijn reële kansen maar ze zijn gelukkig klein.
We zullen daarvoor de democratie moeten blijven bewaken, niet nog meer bevoegdheden aan Brussel geven, transparantie afdwingen aan de regering door de WOB (wet openbaar bestuur) te verbeteren.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ "Dan is er ook nog een kans dat grote bedrijven als Shell en mediaconglomeraten het land gaan beheersen .... " In de tijd dat Gerrit Wagner, de toenmalige president-directeur van de Koninklijke Shell, nog Bilderberg conferenties bijwoonde waren zijn geliefde woorden: denken jullie nu echt dat Nederland geregeerd wordt door het parlement, neen natuurlijk niet, dat doen Philips, Ahold, Unilever, Dreesman, Shell enz enz Hij noemde er nog een paar, zal deze hier niet noemen. Hij was toentertijd zeer sterk bevriend met minister Edzo Toxopeus, die later de eretitel minister van Staat kreeg en met premier Dries van Agt. Wees dus niet al te naïef.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.vpro.nl/speel~POMS_VPRO_107589~g-a-wagner-uur-4-vpro-marathoninterview~.html
amc
7 jaar geleden
Naïef ....dát ben ik zeker niet! Maar ik neem aan dat dit meer een waarschuwing gericht aan anderen is. De lobbyisten hebben nog meer invloed dan het hele parlement, de hele politiek berust op 'handjeklap' en niet alleen voor desbetreffende partijen, maar meer voor de pluchezitters zelf. De elite heeft de macht zoals het altijd was...geld bepaalt! Ze bedélen elkaar mooie vooruitzichten en goede verdere toekomstperspectieven die vooral vermogen opleveren! Bilderberg zegt genoeg als je je daar eens in verdiept, zoals ik gedaan heb. Ik durf haast te wedden dat in elk geval Rutte én Pechtold in elk geval in de komende regering zullen zitten en gaan uitmaken hoe de grote geldverdieners nóg rijker kunnen worden!
Zij zijn beiden bij Bildderberg uitgenodigd geweest en weten wat ze te doen hebben.
We trappen er allemaal gedwongen weer in!!!

Andere antwoorden (2)

Ja, dit is zeker mogelijk. Maar dit is erg lastig. De democratie wordt geregeld in de grondwet. Als de Grondwet moet worden aangepast of veranderd dan moet dit door driekwart van de Tweede Kamer worden goedgekeurd (101 zetels/normale wetswijziging 76 zetels). Als dit is gebeurd moeten er opnieuw verkiezingen komen en daarna moet nogmaals de helft van de Tweede kamer het wetsvoorstel goedkeuren. Daarna moet het ook nog goedgekeurd worden door de Eerste Kamer. Als dit allemaal gebeurd is door beide kamers en blijkbaar ook de bevolking het ermee eens is (Als de bevolking het er niet mee eens is zullen ze dus op een andere partij stemmen). Kan er een dictatuur worden gestart. Maar het is niet realistisch.

Toegevoegd na 57 seconden:
Ende Europese Unie zal het niet goedkeuren dat Nederland een dictatuur wordt. Dus dat zal ook wel problemen opleveren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet in Nederland, hier kan het jaren duren om maar 1 grondwet te veranderen en ook moeten veel partijen mee eens zijn.