gaat de economische vooruitgang sneller door geleidelijk beroepspolitici te vervangen door teams van specialisten?

Naar aanleiding van een artikel waar de stelling werd geponeerd dat te veel politici aan politiek doen omwille van de politiek en niet in functie van het algemeen belang

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Grondrechtelijk gezien is het in onze Monarchie niet mogelijk om de politici in totaal te vervangen door teams van specialisten. Zie artikel 23 t/m 151 van onze Grondwet 1856 en de herzieningen na dit jaartal...

Het zou mijns inziens wel een verstandig idee zijn om de politici, voordat zij iets besluiten zich eerst uitvoerig laten informeren en adviseren door dergelijke teams. We leven echter in één democratie en zal er in vrijwel alle gevallen toe leiden dat er naar de gulde middenweg gezocht zal worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als eis voor een ministerspost e.d. moet men gewoon stellen dat de persoon in kwestie niet langer dan 2 jaar geleden een active management of consultancy functie heeft uitgevoerd in het veld.

De politiek maakt natuurlijk nu al uitgebreid gebruik van externe advies organen en van onderzoek door specialisten.