Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

Doordat wij zaken doen met China kunnen we ook invloed uitoefenen op de mensen rechten in dat land. Van een specifieke fabriek kunnen er dan eisen worden gesteld over kinderarbeid bijvoorbeeld. Of er kan tijdelijk een importstop worden afgekondigd.

Wanneer er helemaal geen zaken gedaan worden met China heb je helemaal geen invloed op het land. En met 1 miljard Chinezen hebben ze genoeg aan de interne economie om een goede economie draaiend te houden.

Dus ik zou stellen dat hoe groter ons economisch belang is in China en andersom hoe groter de invloed is die wij hebben op de mensenrechten aldaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitstekend antwoord +1
AWM
14 jaar geleden
Ik vind dit een goed antwoord, maar twijfel er toch aan.
Ik betwijfel de invloed van ons op China, ook met die economische invloed. Ik moet altijd vreselijk lachen als een Westerse leider daar 'China voor de laatste keer waarschuwt'.
Vannacht hebben ze weer een Engelse drugssmokkelaar geëxecuteerd. Ze trekken zich nergens wat van aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad het gaat heel-heel langzaam,maar elk klein stapje
is een stapje.

Andere antwoorden (2)

Aangezien Nederland wapens levert aan landen als Pakistan, Saoedi-Arabië, Indonesië, en Jemen en zelf ook mensenrechten schendt (zie link) is het duidelijk dat we in Nederland de economische belangen zwaarder doen wegen. Nederlandse beleggingsfondsen steunen massaal wapenindustrieën die gezamelijk een grotere bedreiging voor de beschaving vormen dan de mensenrechtenschending in China (tweede link). Net als in bijna alle andere westerse landen, overigens. Het hele 'China schendt mensenrechten-verhaal' dient slechts om de aandacht af te leiden van wat Nederland zelf voor smerigheid uithaalt in het buitenland. Nederland is daarom nog niet in de positie om andere landen te wijzen op hun fouten zolang hun eigen handen net zo goed vuil zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan hoe zwaar je economie afhankelijk is van de goede verhoudingen met China, wat in ons geval steeds meer wordt. Dan is het misschien beter om onze verhoudingen met China intact te houden i.p.v. ons bezig te houden met de etnische problemen daar.

Tijdens de Olympische Spelen had de hele wereldtop de kans om druk te zetten op China en dat is toen ook maar mondjesmaat gedaan, en onze premier weigerde de Dalai Lama te ontmoeten, dus het is duidelijk dat in de praktijk de economische belangen het zwaarst wegen.