Kunnen andere veto-gerechtigen een andermans veto 'afwijzen'?

Dus stel er zijn vijf veto-landen in een raad van 30 landen. En Rusland gebruikt zijn veto om de motie af te wijzen. Kunnen de overige vier landen met het veto-recht Rusland haar veto afwijzen of ontbinden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, want dan was het geen VETO meer, maar gewoon een verkiezing ;-) . Er zijn wel manieren om een VETO aan te vechten, maar niet op zo'n Poolse landdag - manier ;-)

Het beste antwoord

Ze kunnen bet niet met het veto eens zijn. Maar als het "veto" is uitgesproken, gaat het plan in de gepresenteerde vorm niet door. Dat is nou net de kracht van het veto. Het veto ie de grote rode knop die alles stopt, ongeacht wat de anderen ervan vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van Wikipedia:

"Een vetorecht is het recht van een persoon of instantie om een besluit dat met meerderheid van stemmen is genomen, te verbieden. Als het vetorecht wordt uitgeoefend, betekent dat een verbod om het genomen besluit uit te voeren. Veto is Latijn voor 'ik verbied'.

Een vetorecht betekent dat een persoon of representant kennelijk een stem moet hebben die belangrijker is dan een besluit bij meerderheid van stemmen."

Toegevoegd na 9 minuten:
In de Verenigde Staten heeft de president (voor binnenlands gebruik) een vetorecht over besluiten van de senaat en het congres. Dat veto kan wel  ontkracht worden als er een 2/3 meerderheid voor het voorstel kan worden gehaald.
Computoon