Kan je een republiek en een koningshuis hebben in Nederland?

Ik heb namelijk een betoog gemaakt waarbij mijn stelling de volgende was:
Nederland moet verder met een republiek en het koningshuis zou hooguit nog als ceremoniële functie mogen dienen.

Ik heb anderen dit laten lezen en volgens hun zou het niet kunnen een republiek en een koningshuis.
Waarom zou dit niet kunnen of hebben hun het gewoon fout?

Alvast bedankt :)
,Robin

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Ja, een republiek kan een koningshuis hebben.
"Een andere omschrijving is de staatsvorm waarbij geen regering door erfopvolging bestaat"

de regering word niet door erven overgegeven maar door het volk gekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt geen gelijk. Een republiek en een koningshuis sluiten elkaar principieel uit. Een repuliek heetf een president,die om de zoveel jaar gekozen wordt. Vaak mag een president niet vaker dan twee of drie termijnen bekleden; dat is om te voorkomen dat hij of zij teveel macht krijgt. Familieleden van de resident hebben in beginsel geen functie. Een land met een koning(in) is een monarchie. Een monarchi blijft door middel van erfopvolging instand: het oudste kind (of soms de oudste zoon) volgt de koning(in) op; het koningschap blijft dus in de familie. Hoeveel macht de koning en de familieleden heeft verschilt van monarchie tot monarchie en is in de grondwet geregeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dat de monarchie geen rechten meer heeft maar alleen nog maar een ceremoniële functie heeft.
Dus het koningshuis heeft geen macht meer, maar ze mogen dan nog wel een beetje zwaaien vanuit de gouden koets :)
jij sluit het helemaal uit. Republiek regeert en het koningshuis alleen ceremonieel. Geen monarchie dus
Ja, dat kan. Maar dan heeft het koningshuis van dat land nergens zeggenschap in.

Onze vorstin heeft nog enkele staatsrechtelijke functies, bijvoorbeeld bij het formatteren van een kabinet is zij degene die de formateur benoemd.

Er zijn Europese landen met een vorstenhuis of koningshuis, maar die hebben niets in de regering meer in te brengen. Het land is een republiek.

Bijvoorbeeld Portugal heeft een niet regerend vorstenhuis en is een republiek.

Wel eisen oude vorstenhuizen vaak nog iets op aan staatsrechterlijke inbreng, maar dat lukt nooit.

Het kan wel, een republiek met een vorstenhuis, maar het is vaak een kromme staatsinrichting en eigenlijk is een land dan gewoon een republiek met een president en een uitgerangeerd (maar meestal wel rijk) koningshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou alleen maar kunnen als het koningshuis geen enkele grondwettelijke rechten meer heeft. Nederland is echter een constituele monarchie. Alleen met een grondwetswijziging zou je dat kunnen veranderen.

De vraag is of je dan nog kunt spreken van een koningshuis. De eigenschap van een koningshuis is dat het om een familie gaat waarbinnen het koningschap wordt overgeërfd. Als er geen grondwettelijke Koning meer is, valt er niets over te erven.
Computoon
11 jaar geleden
nederland heeft eigenlijk alles, demo, rep, mon...